EU stiller for første gang krav til lastbilers udledning af CO2
Med klima- og luftudspillet har regeringen sat skub i den grønne omstilling af transportsektoren. Der er behov for en total grøn omstilling. Det kræver en fælles europæisk indsats, og her spiller ambitiøse europæiske CO2-krav til køretøjer en vigtig rolle. Derfor er det vigtigt, at EU’s klimaministre i dag er blevet enige om, at lastbilers udledning af CO2 skal reduceres med 15 pct. i 2025 og mindst 30 pct. i 2030. Kravene bidrager til at nedbringe udledningerne af CO2 i hele Europa og sætter skub i udviklingen af klimavenlige køretøjer.
Ministeren understreger, at regeringen gerne havde set et mere ambitiøst udspil, men at der er tale om et vigtigt første skridt. Det lykkedes Danmark at få et bindende mål for 2030 og ikke blot vejledende, som Kommissionen havde foreslået. Dermed sendes der et klart signal til producenterne om, at der er behov for at påbegynde den langsigtede omstilling allerede nu.
”CO2-udledningerne fra tunge køretøjer udgør i dag godt 6 pct. at den samlede CO2-udledning i EU og uden reguleringen forventes tallet at stige. Det er første gang, at EU stiller krav til lastbilers CO2-udledning, så de nye lastbiler, der i fremtiden kører rundt på Europas veje, udleder mindre CO2. Derfor er der tale om et vigtigt første skridt – også selvom jeg skal være ærlig at sige, at jeg gerne havde set et mere ambitiøst resultat. Men det havde været værst for klimaet, hvis vi ikke havde nået en aftale i dag, da klimakravene så ville være faldet på gulvet, fordi en aftale ellers ikke vil kunne nås inden valget til Europa-Parlamentet,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.
Det lykkedes samtidig at styrke den incitamentsstruktur, der skal få producenterne at øge andelen af klimavenlige køretøjer (nul- og lavemissionskøretøjer). Noget som vi fra dansk side har arbejdet hårdt for. Den teknologiske udvikling er ikke kommet så langt på tunge køretøjer som for lette køretøjer, og derfor er der særligt behov for at sætte skub i den teknologiske udvikling af tunge køretøjer.
Derudover er i forslaget indbygget en revision i 2022, hvor der bl.a. skal gøres status over effekten af forslaget og tages stilling til reduktionsmålet i 2030 samt forslagets incitamenter til fremme af klimavenlige køretøjer. Det vil gøre det muligt at skrue op for ambitionsniveauet for både reduktionskravet i 2030 og for incitamentet til, at der produceres flere klimavenlige biler. En sådan dynamisk tilgang kan være særligt relevant for et område som tunge køretøjer, hvor den teknologiske udvikling er i gang, men ikke er så langt som f.eks. personbiler.
Kampen om mere ambitiøse krav fortsætter
Høje krav til producenterne vil være afgørende for at sætte gang i udviklingen af mere klimavenlige biler. Derfor har man fra dansk side arbejdet hårdt for et mere ambitiøst udspil. Konkret har Danmark arbejdet for, at kravene blev øget til mindst 20 pct. i 2020 og mindst 35 pct. Det lykkedes desværre ikke i denne omgang, men løbet er ikke kørt. Næste skridt er, at den endelige aftale skal forhandles på plads med Europa-Parlamentet. Her vil man fra dansk side fortsat arbejde for at øge ambitionsniveauet.
”Nu går forhandlingerne med Europa-Parlamentet i gang, og her skal der ikke være tvivl om, at vi fra dansk side vil gøre, hvad vi kan for at øge reduktionskravene til lastbiler,” siger Lars Chr. Lilleholt.
Fakta om aftalen:
- Aftalen indeholder et bindende reduktionsmål for CO2-udledning på 15 pct. i 2025 sammenlignet med 1990 og mindst 30 pct. i 2030. Det er første gang, at EU stiller CO2-krav til tunge køretøjer.
- Aftalen indeholder en incitamentsstruktur, der for perioden 2019 til 2025 skal give producenterne incitament til at producere flere nul- og lavemissionskøretøjer via en kreditmekanisme. Efter 2025 skal det vurderes, om mekanismen er passende set i forhold til den teknologiske udvikling. Næste skridt er forhandlingerne med Europa-Parlamentet, hvor Europa-Kommissionen, Rådet og Parlamentet skal nå til enighed om den endelige aftale.
Kontakter
Pressechef Jesper Caruso, jesca@efkm.dk / 4172 9184
Information om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder vi for målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i Danmark i 2030 og for et visionært, grønt lederskab både i Danmark og ude i verden.
Følg pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Ny rapport viser fremgang i udrulning af grøn varme16.4.2024 09:20:45 CEST | Pressemeddelelse
Der er i 2023 kommet afklaring for mere end 100.000 danskere om, at fjernvarme er på vej, og mange flere kan komme til over det næste år. Med en ny rapport giver KL og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet en status på udfasningen af gas i de danske hjem.
Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er på plads15.4.2024 18:00:40 CEST | Pressemeddelelse
Der er nu åbnet for transport og lagring af CO2 på tværs af Norge, Sverige og Danmarks grænser. Med aftalerne er målet om et europæisk storskalamarked for CO2-fangst og lagring rykket et skridt tættere på.
Danmark hjælper med at styrke Ukraines forsyningssikkerhed9.4.2024 15:06:03 CEST | Pressemeddelelse
Energi- og forsyningssikkerhed er afgørende for Ukraine – både på kort og lang sigt. Danmark spiller en vigtig rolle i genopbygningen, den grønne omstilling og den akutte sikring af Ukraines forsyning. Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard er i Ukraine for at sætte fokus på det dansk-ukrainske energisamarbejde og genopbygning af et mere robust energisystem.
Nyt samarbejde skal styrke sikkerheden omkring kritisk infrastruktur i Nordsøen9.4.2024 07:02:27 CEST | Pressemeddelelse
Danmark og fem andre lande, der grænser op til Nordsøen, indgår nyt samarbejde med formålet om at beskytte kritisk infrastruktur og øge sikkerheden i regionen.
Danmark bidrager til genopbygning af Ukraines energisektor efter nye massive russiske angreb8.4.2024 12:00:02 CEST | Pressemeddelelse
Et dansk bidrag på 40 millioner kroner til det ukrainske energisystem er på vej efter nye, voldsomme russiske angreb på infrastrukturen, der har efterladt én million mennesker uden strøm. Med den nye støtte leverer Danmark endnu et substantielt bidrag for at sikre, at Ukraines energiforsyning opretholdes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum