EU-Regler om grønne brændsler skal på plads nu

”Vi har ventet længe – også for længe – og der er brug for afklaring nu,” siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, ”Investeringer i brint og Power-to-X i Danmark og hele Europa ligger i venteposition, og derfor skal vi hurtigst have vished om reglerne for, hvad der kan betegnes som grøn brint i en europæisk kontekst.”

RFNBO står for ”Renewable Fuels of Non-Biological Origin” og den delegerede retsakt om RFNBO’s har til formål at definere, hvornår den brint, der anvendes i transportsektoren, må kaldes grøn. EU-Kommissionen har bl.a. med REPowerEU sat mål om, at der indenfor EU’s grænser skal produceres 10Mt grøn brint i 2030, og derfor er det yderst uhensigtsmæssigt, at der, efter en periode på to år, hvor indholdet af den delegerede retsakt er blevet diskuteret og justeret ad flere omgange, stadig ikke foreligger en langtidsholdbar definition på, hvad der gælder som grøn brint.

”Vi opfordrer kraftigt Kommissionen til at offentliggøre retsakten om RFNBO’s hurtigst muligt. Og selvom valgkampen i sagens natur fylder meget, er der også en klar opfordring til den danske regering om at gøre alt, hvad der er muligt, for at presse Kommissionen til at komme med en løsning snarest. Vi medgiver gerne, at Kommissionen har været på en svær opgave, men vi har også brugt flere år på den her proces, og nu skal vi altså til at rykke fremad. Hver dag vi venter på de endelige regler, forsinkes indsatsen for at løse klima- energi- og forsyningskrisen såvel som at sikre uafhængigheden af fossil, russisk gas,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Delegeret retsakt om CO2 er ubrugelig

Dertil kommer, at vi fortsat venter på Kommissionens behandling af den anden delegerede retsakt, som omhandler brug af CO2 m.v. i grønne brændsler, og som er tæt beslægtet med den delegerede retsakt om RFNBO's. Et udkast hertil er offentliggjort, men dette er af så dårlig kvalitet, at Brintbranchen ikke mener, at akten kan bruges i dens nuværende form.

”Det udkast til retsakten om brug af CO2 i grønne brændsler, som Kommissionen har sendt i høring, er ganske simpelt for ringe. De foreslåede regler er alt for komplicerede, ikke sammenhængende og vi forudser, at de vil være umulige at arbejde med for brintindustrien. Vi foreslår, at det nuværende udkast kasseres, og der startes forfra – med en meget skarp deadline, som der er lovning på, bliver overholdt. Selvom tempo er vigtigt, vil ubrugelige regler være endnu mere skadelige. Vi har brug for, at de danske projekter kan komme ud af starthullerne, og det kan de for alvor først komme, når den delegerede retsakt om RFNBO’s bliver vedtaget, og en ny retsakt om CO2 forhåbentligt følger efter i fast-track,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Høje klimaambitioner kræver hurtig PtX-implementering14.12.2022 13:35:25 CET | Pressemeddelelse

Brintbranchen glæder sig over øgede klimaambitioner, etableringen af en NEKST, fokus på fleksibelt elforbrug, og europæisk industripolitik, men savner et mere dedikeret fokus på brint og Power-to-X (PtX) i regeringsgrundlaget. For netop her har Danmark enorme muligheder for at koble klimaindsats, eksport og globalt lederskab. Men der er brug for stabile og langsigtede rammer, hvis vi skal realisere de store klima- og eksportgevinster, lyder bekymringen for hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark.