Brintbranchen

EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitet

Del
Senest i 2030 skal der hver 200. kilometer langs det europæiske vejnet, samt i urbane centre, stå en brinttankstation til alle typer brintkøretøjer. Det er EU-institutioner blevet enige om, og det betyder, at vi snarest muligt skal have en dansk national plan for udrulning af tankinfrastruktur til brintdreven vejtransport, mener Brintbranchen.

”Vi er meget tilfredse med, at EU-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen er blevet enige om indholdet af det såkaldte AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som nu bogstaveligt baner vejen for brintdreven nulemissionstransport. Det har en enorm betydning for omstillingen af én af de mest udledende sektorer, nemlig vejtransporten, at vi nu har lovgivning på plads, der stimulerer udrulning af et europæisk netværk af brintankstationer. Nu kan vi forhåbentligt fjerne den “hønen og ægget” problemstilling, der har præget udrulningen, for nu kommer infrastrukturen. Det kommer til at mindske CO2-udledninger fra transportsektoren, blandt andet da langdistance transport med brintlastbiler nu kan foregå på tværs af EU’s medlemslandene,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Lausten Jensen, i en reaktion.

Brinttankstationerne skal have en kapacitet på ét ton brint om dagen, og skal være egnet til alle typer brintkøretøjer, som f.eks. lastbiler, busser, og minivans. Placeringen af stationerne bliver på hver 200. kilometer langs EU’s centrale vejnet, TEN-T, og én i hvert transportknudepunkt.

Alle EU-medlemslande skal senest i 2027 præsentere en udrulningsplan om, hvordan de vil sikre at leve op til afstandskravene. Her har Danmark en del arbejde foran sig:

”Den danske brintinfrastruktur lever på nuværende tidspunkt ikke op til de kommende krav, så nu skal den danske regering hurtigst muligt i gang med konkrete forslag til, hvordan Danmark kan leve op til kravene i AFIR. Brintbranchens medlemmer er klar til at levere på brintmobilitet, og det er vigtigt at få en plan på plads inden for en overskuelig tidsramme, så transportvirksomheder mv. ved, hvad de kan forvente,” siger Tejs Lausten Jensen.

Selvom Brintbranchen gerne havde set en mere vidtrækkende aftale, og AFIR ikke imødekom alle branchens ønsker, hæfter Brintbranchen sig ved, at aftalen indebærer en revisionsklausul, og reguleringen i 2026 bliver gennemgået for at vurdere, om målene kan være mere ambitiøse:

”Så sent som sidste uge var vi med til at underskrive et brev om, at AFIR ikke kun skulle dække TEN-T netværket, men også det omliggende vejnetværk. Det ville have givet et endnu bedre afsæt for reduktioner fra vejtransporten og for et driftssikkert brinttankstationsnetværk. Sådan blev det ikke i denne omgang, men det er en rigtig god start og en god dag for den grønne omstilling af vejtransporten,” siger Brintdirektøren.

AFIR dækker, udover brintinfrastruktur, også andre former for alternative drivmidler, som f.eks. elbiler, som alle sammen vil kunne bidrage til en grønnere transportbranche.

Nøgleord

Kontakter

Information om Brintbranchen

Brintbranchen
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C, 2. sal
1620 København

+4539202003https://brintbranchen.dk/

Brintbranchen er hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark, og varetager interesserne af over 30 medlemmer, som alle arbejder med brint, Power-to-X, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger.

Brintbranchen ser brint som nøglen til at gøre Danmark og verden uafhængig af fossilt brændstof. Vi er aktive i alle led af værdikæden – fra forskning og udvikling til industriprojekter i storskala.

Brintbranchen skaber de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af branchens teknologier og produkter, og arbejder for, at Danmark udmønter sit potentiale til at blive et forgængerland på brint og Power-to-X-teknologi til gavn for klima, beskæftigelse og eksport.

Følg pressemeddelelser fra Brintbranchen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Brintbranchen

Nytårsudtalelse fra Brintbranchen: Sådan gør vi 2024 til et godt brintår1.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Efter et undervejs udfordrende 2023 sluttede året stærkt på brintområdet. 2024 kan og bør blive brintens år, og for alvor sætte gang i næste fase af den grønne omstilling. Men det kræver en ambitiøs og visionær politisk aftale om finansieringen af brintinfrastruktur, aktivt dansk samspil med EU’s brintbank, og en ambitiøs industripolitisk opfølgning på decembers aftale om grøn statsstøtte, siger Brintbranchen i anledning af årsskiftet.

Ny grøn statsstøtte vigtig for både økonomi, industri og sikkerhed21.12.2023 00:13:45 CET | Pressemeddelelse

Et godt og vigtigt skridt for Danmarks muligheder som grønt produktionsland. Sådan lyder reaktionen fra Brintbranchen, der repræsenterer en af den grønne omstillings kerneindustrier, Power-to-X. Reaktionen kommer i kølvandet på regeringens udmelding om, at der nu i første omgang afsættes én milliard kroner til støtte til grøn, dansk industriproduktion. Brancheorganisationen påpeger, at pres fra både Kina og USA, men i høj grad også andre EU-lande, gør dansk støtte helt essentiel, hvis f.eks. elektrolyseanlæg og brændselsceller for alvor skal industrialiseres i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye