EU kræver mere klimavenlige biler
Klimaaftrykket fra Europas millioner person- og varebiler skal mindskes, hvis EU’s klimamål skal nås. Derfor har EU-kommissionen i dag fremsat nye krav til de europæiske bilfabrikanter. Kernen af den nye forordning siger, at CO2-emissioner pr. km i personbiler og varebiler i 2025 skal nedbringes med 15 % og i 2030 med 30 % set i forhold til de eksisterende krav for 2020. Forordningen fremmer desuden elbiler og lav-emissionsbiler ved særlige incitamenter til bilproducenterne.
”Jeg synes, kommissionens forslag er meget positivt. Den europæiske bilindustri er blandt de mest avancerede i verden, og jeg er sikker på, at de kan løfte opgaven. Forslaget vil også gavne Danmark og vores indsats for en grønnere transportsektor”, siger Lars Chr. Lilleholt (V), energi-, forsynings- og klimaminister.
Vejen mod grønnere bilisme
De 28 EU-lande besluttede i 2014 at barbere 30 pct. af udledningerne frem mod 2030 fra de ikke-kvotebelagte sektorer, som er landbrug, transport og bygninger. Danmark har herunder påtaget sig at reducere med 39 pct. set i forhold til 2005. Samtidig viser fremskrivninger fra Energistyrelsen, at transportsektorens CO2-udledninger forbliver på samme niveau frem mod 2030, hvis ikke der gøres noget. Vi har brug for udvikling af nye, mere klimavenlige biler, hvis Danmark skal nå sine EU-mål i de ikke-kvotebelagte sektorer i 2030 og nå målet om et lavemissionssamfund i 2050.
Gode erfaringer med krav
Da EU i 2009 vedtog en CO2-forordning om udledninger fra person- og varebiler, flyttede det udviklingen af mere klimavenlige biler fra nødsporet til overhalingsbanen. CO2-forordningen viste sig at være et effektivt redskab, der både har fået bilproducenterne til at lave mere brændstoføkonomiske biler og til at tænke i alternative hybride og eldrevne køretøjer. Danmark har historisk set indregistreret nogle af EU's mindste og mest CO2-effektive biler. Men vi har brug for at accelerere udviklingen af mere klimavenlige køretøjer, hvis vi skal nå vore klimamål. Danmark har ikke en selvstændig bilindustri. Derfor er det helt afgørende, at vi gennem EU kan være med til at stille høje CO2-krav til bilproducenterne.
”Den danske transportsektor har ved flere lejligheder fortalt, at branchen er med på at yde sit til, at vi alle sammen får en mere klimavenlig transportsektor. Derfor synes jeg, at vi i Danmark skal træde speederen i bund for, at EU stiller yderligere CO2-krav til bilproducenterne, så vi får endnu mere klimavenlige person- og varebiler på de danske veje”, siger Lars Chr. Lilleholt.
Transportsektoren står for ca. ¼ af Danmarks drivhusgasudledninger – og både emissioner og andelen af de samlede emissioner er vokset betydeligt siden 1990. Vejtransport stod i 2013 for 92 pct. af de samlede CO2-udledninger fra transportsektoren i Danmark, hvoraf person- og varebiler stod for knap 80 pct.
Kontakter
Erik Tang, tlf. 25 44 12 04
Information om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder vi for målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i Danmark i 2030 og for et visionært, grønt lederskab både i Danmark og ude i verden.
Følg pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Milliarder skal hjælpe dansk industri fra sort til grøn19.3.2024 14:01:27 CET | Pressemeddelelse
En ny aftale kridter banen op for omstillingsstøtten til de mest CO2-intensive virksomheder i den danske industri frem mod 2030. Knap to milliarder skal gå til konkrete, CO2-reducerende tiltag – og kun til virksomheder, der gennemfører et klimasyn. Aftalen forventes derfor at hente flere CO2-reduktioner hjem med 100.000 ton årligt i 2025 og 2030.
NEKST: 10 anbefalinger skal sætte tempo på udfasningen af gas i danske hjem14.3.2024 07:59:13 CET | Pressemeddelelse
Den nationale energikrisestab, NEKST, præsenterer 10 håndgribelige anbefalinger til, hvordan der hurtigere kan blive sagt farvel til gas i danske hjem. Danskerne skal blandt andet have klar besked om mulige varmeløsninger, og der er hastighed at hente i at strømline praksis i kommunerne. Arbejdsgruppen har vendt hver en sten og peger på helt konkrete barrierer, der står i vejen for grønnere og stabile varmeløsninger til danskerne, siger Lars Aagaard.
Ungeklimarådet har fået nye medlemmer13.3.2024 12:00:20 CET | Pressemeddelelse
De 14 nye ansigter, som de næste par år skal udgøre Ungeklimarådet, er fundet. Medlemmerne kommer hver med forskellige baggrunde og idéer, der skal bruges til at rådgive og udvikle anbefalinger til klima-, energi- og forsyningsministeren.
Danmark spiller en nøglerolle i Sydkoreas udbygning af havvind8.3.2024 07:00:36 CET | Pressemeddelelse
Danmark er en vigtig samarbejdspartner for Sydkorea i deres havvindsudbygning, og det samarbejde er i dag blevet fornyet. Sydkorea har frem mod 2030 en ambition om at installere 14,3 GW havvind. Det skal Danmark med viden, erfaringer og løsninger på havvindsområdet hjælpe med at indfri.
NEKST: 27 veje til mere sol og vind på land26.2.2024 07:59:50 CET | Pressemeddelelse
Den nationale energikrisestab, NEKST, er klar med 27 konkrete anbefalinger, som skal sætte fart på udbygning af energi fra sol og vind på land. Stærkt arbejde fra NEKST, og vi er allerede i gang med flere af anbefalingerne, siger Lars Aagaard.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum