EU-Kommissionen godkender E.ONs køb af Innogy

Efter EU-Kommission i dag har godkendt E.ONs opkøb af energiselskabet Innogy, påbegyndes en hurtig integration af forrentningsaktiviteter de kommende måneder.

I takt med elbiler, varmepumper og vindmøller bliver mere udbredte, vil kravene til elnettet også stige. Elnettet kommer derfor til at spille en endnu mere central rolle i de kommende år. Med opkøbet af Innogy, står E.ON styrket som elnetselskab og ladenetværksoperatør for elbiler.

”Ved at kombinere vores styrker skaber vi en virksomhed med smarte elnet, som leverer stadig mere grøn strøm til mennesker, virksomheder og samfund. En virksomhed, der udvikler innovative og attraktive produkter og ydelser for mere end 50 mio. kunder i 15 lande,” siger Johannes Teyssen, adm. direktør i E.ON.

E.ON er allerede i dag Danmarks største udbyder af ladenetværk til elbiler og får med dagens opkøb adgang til yderligere 7.000 ladepunkter rundt om i Europa. Opkøbet af Innogy, et datterselskab i det tyske energiselskab RWE, indebærer samtidig, at RWE overtager flere af E.ONs produktionsaktiviteter i et større asset swap. I Danmark medfører handlen, at RWE overtager E.ONs nuværende aktiviteter ved havvindmølleparken Rødsand II.

”RWE, som bliver vores største aktionær, kommer også til at have en repræsentant i bestyrelsen,” forklarer Karl-Ludwig Kley, bestyrelsesformand i E.ON SE.

Et langt strategisk træk

Opkøbet af Innogy skal ses i forlængelse af E.ONs ønske om at lede den grønne omstilling ved det gode eksempel. I 2014 erklærede E.ON, at fossil energi ikke længere skulle være en del af de fremtidige forretningsaktiviteter, og i perioden fra 2016 til 2018 blev fossile aktiver frasolgt til energiselskabet Uniper og det finske energiselskab Fortum.

Med den nye handel frasælger E.ON yderligere produktionsaktiviteter, hvilket bl.a. medfører, at omkring 2 mio. privatkunder vil overgå til nye ejere. Dette får hovedsageligt en betydning for kunder i Central- og Østeuropa. Danske kunder vil ikke blive berørt.

E.ON-koncernens pressemeddelse kan læses her: https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2019/eu-commission-approves-takeover.html

Kort om E.ON

E.ON er et energiselskab med hovedkontor i Essen, Tyskland, og ca. 45.000 medarbejdere i Europa og USA. E.ON er det første energiselskab, der fokuserer på fremtidens energiløsninger gennem smart energidistribution, vedvarende energi og kundeløsninger. Den nordiske organisation har omkring 2.200 medarbejdere i Sverige, Danmark og Norge. Det nordiske hovedkvarter ligger i Malmø.

Kort om Innogy

Innogy er et af Europas største energiselskaber og har forretningsaktiviteter indenfor Renewables, Grid & Infrastructure og Retail. Innogy leverer bæredygtige produkter og tjenester for at hjælpe kunder med at anvende energi mere effektivt og forbedre menneskers livskvalitet. Innogy leverer energi til ca. 16 mio. elkunder og 7 mio. gaskunder i 11 europæiske lande. Innogy er i dag en af de største leverandører af el og gas i Tyskland, Holland og Storbritannien. Læs mere på på www.innogy.com.