EU-forslag sikrer ikke det danske velfærdssamfund tilstrækkeligt

LO er skeptisk over for EU-Kommissionens mobilitetspakke, der bl.a. lægger op til en forlængelse af den periode, hvor udlændinge kan tage danske dagpenge med til udlandet. EU-Kommissionen har samtidig undladt at indeksere børnepengene, sådan som LO havde ønsket.

Til gengæld er LO tilfreds med Kommissionens forslag om, at udenlandske dagpengeberettigede skal arbejde tre måneder i Danmark, inden de kan få danske dagpenge.

– Vi er meget optaget af, at lønmodtagere kan arbejde på tværs af grænser i EU. Det er både en fordel for danske og udenlandske lønmodtagere. Men EU må samtidig tage hensyn til det danske velfærdssamfund, herunder vores dagpengesystem og børnepenge. Det har kommissionen ikke i tilstrækkelig grad gjort i sin mobilitetspakke, siger Lizette Risgaard.

Kommissionen lægger op til, at udenlandske lønmodtagere kan tage dagpenge med til et andet land i op til seks måneder. Grænsen er i dag tre måneder.

– Seks måneders danske dagpenge i visse østeuropæiske lande er jo langt over, hvad mange kan opnå ved et fuldtidsjob i de pågældende lande. Derfor synes vi, at seks måneder er for lang tid, siger Lizette Risgaard.

Høje børnepenge kan fremme social dumping
Samtidig lægger kommissionen ikke op til en indeksering af børnepengene, sådan som LO havde ønsket. Den manglende indeksering betyder, at udenlandske lønmodtagere i Danmark kan sende fulde danske børnepenge hjem til deres børn i fx Østeuropa, hvor prisniveauet er væsentligt lavere end i Danmark.

– Danske børnepenge er jo uforholdsmæssigt meget mere værd i fx et østeuropæisk land end i Danmark. Derfor havde vi ønsket en indeksering, der tog hensyn til prisniveauet i det land, hvor børnene bor. For meget høje børnepenge betyder jo også, at den pågældende udenlandske lønmodtager har ”råd til” at acceptere en lavere løn i Danmark, da vedkommende jo ”kompenseres” med meget høje børnepenge. Hermed kommer børnepengene til at virke som social dumping, og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt, siger Lizette Risgaard. Hun understreger, at udenlandske lønmodtagere naturligvis skal have samme børnepenge som alle andre, hvis børnene bor i Danmark.

Tre måneder i Danmark før dagpenge er ok
LO er dog positivt stemt over for kommissionens forslag om, at udenlandske lønmodtagere skal arbejde mindst tre måneder i Danmark for at opnå dagpenge.

– Det synes vi er en rimelig periode, da det jo aldrig har været meningen, at sæsonarbejdere skulle have dagpenge fra første arbejdsdag i Danmark, siger Lizette Risgaard.

For overhovedet at opnå danske dagpenge skal udenlandske lønmodtagere allerede være dagpengeberettigede i deres eget land.

Kontakt: LO’s pressetelefon 26 11 97 10.