ITD - International Transport Danmark

EU-dom i PostNord-sag er en vigtig sejr i kampen for fair konkurrence

EU-Kommissionen var alt for hurtig til at afvise, at ordninger indeholdt statsstøtte til PostNord, fastslår afgørende dom ved EU-Domstolen. Dommen kan medføre milliardstort tilbagebetalingskrav mod PostNord og vækker glæde i ITD, der i årevis har kæmpet for fair og lige konkurrence på området.

EU-Domstolen har i en opsigtsvækkende dom underkendt EU-Kommissionens godkendelse af statsstøtte til PostNord. I to konkrete tilfælde har Kommissionens behandling været for lemfældig og ikke grundig nok, så det er derfor fortsat meget tvivlsomt, om et kapitalindskud på en milliard kroner og en årelang momsfritagelse til PostNord er foregået på lovlig vis. Ifølge dommen er det næppe tilfældet, og det vækker glæde i ITD, der i årevis har kæmpet imod, at en statsejet og statsstøttet virksomhed konkurrerer på urimeligt fordelagtige vilkår mod private aktører.

- Det er en glædens dag for den frie og lige konkurrence. EU-Domstolen fastslår klokkeklart, at EU-Kommissionens godkendelse af både et kæmpe kapitalindskud på en milliard kroner og en årelang momsfritagelse er foretaget på et tvivlsomt og ikke ordentligt gennembearbejdet grundlag. Samtidig lægger dommen op til, at det bliver meget vanskeligt for EU-Kommissionen igen at afvise, at de ordninger indeholder støtte. Så en genbehandling i EU-Kommissionen fører efter al sandsynlighed heller ikke til endnu en godkendelse, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Dommen kan dermed få alvorlige konsekvenser for PostNord for at have modtaget ulovlig statsstøtte. Det statsejede selskab vil i så fald stå til at skulle tilbagebetale kapitalindskuddet på en milliard kroner med strafrente fra 2017, ligesom momsfritagelsen på en anslået årlig værdi af mindst 250 millioner kroner også ville skulle tilbagebetales for alle de år, den er blevet givet. Det er over 10 år.

- Dommen er langt mere end en sag om procedurefejl. En nærlæsning af dommens præmisser skitserer en virkelighed, hvor PostNord ultimativt kan blive pålagt at tilbagebetale ulovlig statsstøtte for en værdi af i omegnen af 3-4 milliarder kroner plus strafrenter. Det er med andre ord en meget alvorlig sag for PostNords eksistens, siger Carina Christensen, der forventer, at dommen vil føre til en diskussion af, hvordan PostNord skal drives fremadrettet.

- Takket være EU-Domstolen får vi nu igen slået fast, at der heldigvis er grænser for, hvordan man som stat kan gå og støtte egne selskaber, der ligger i skarp konkurrence med private aktører. Jeg forventer, at transportministeren tager dommen til efterretning og bruger den til at lave en ny model for, hvordan PostNord kan og skal agere på det danske marked, siger Carina Christensen.

ITD vil nu nærlæse dommen og dens konklusioner – også på de sager om ulovlig statsgaranti, forkert fordeling af fællesomkostninger og overkompensation for PostNords befordringspligt, hvor EU-Domstolen afviste ITD’s klager. Disse elementer ville dog også kunne indgå i EU-Kommissionens genbehandling af hele sagskomplekset og med en nylig kritisk Rigsrevisionsrapport om fordelingen af fællesomkostningerne, er heller ikke disse sager endegyldigt belyst eller afsluttede.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.