Finanstilsynet

EU-borgere har ret til en betalingskonto uanset adressen

Del

Finanstilsynet indskærper nu overfor bankerne, at alle EU-borgere bosiddende i EU har ret til en basal betalingskonto, selvom de ikke har en fast bopæl i Danmark. Det strider klart mod loven, hvis kunder afvises, fordi de ikke har en dansk adresse.

Finanstilsynet indskærper overfor bankerne, at EU-borgere har ret til en basal betalingskonto, som også er en forudsætning for at kunne have en NemKonto.
Finanstilsynet indskærper overfor bankerne, at EU-borgere har ret til en basal betalingskonto, som også er en forudsætning for at kunne have en NemKonto.

Finanstilsynet har i den seneste tid modtaget en lang række klager fra danskere og EU-borgere, der er blevet nægtet en basal betalingskonto med den begrundelse, at de ikke har adresse i Danmark. Alle EU-borgere har ret til en betalingskonto, som giver borgerne basale muligheder for at modtage og overføre penge.

”Der er ikke noget at rafle om her. Reglerne er krystalklare. Bankerne må ikke nægte dig at oprette en basal betalingskonto med den forklaring, at du ikke bor i Danmark. Det er ikke en saglig begrundelse. Banker kan godt afvise at oprette en basal betalingskonto af andre saglige årsager, men de årsager er veldefinerede og har ikke noget med adresser at gøre,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersenfra Finanstilsynets forbrugerkontor.

Mange klager over bankernes ulovlige praksis

Klagerne til Finanstilsynet viser, at bankernes ulovlige praksis rammer borgere i vidt forskellige situationer. Det kan være pensionister, som er flyttet sydpå, men stadig har brug for en konto i Danmark for at få udbetalt deres pensioner, eller borgere med bopæl i et andet EU-land, der har brug for en konto i Danmark, hvis de f.eks. ejer et sommerhus i Danmark eller modtager løn fra en dansk arbejdsgiver.

”En basal betalingskonto er en helt grundlæggende forbrugerrettighed. Uden den konto kan en borger ikke få tilværelsen til at fungere, modtage løn, ydelser og betale regninger. Derfor har vi sendt en påmindelse til alle banker om dette vigtige element af den forbrugerbeskyttende lovgivning. Bankerne skal oprette en basal betalingskonto, hvis borgeren har brug for det, og stoppe praksissen med at sende borgeren videre til en anden bank. Hvis vi fremover modtager klager over ulovlige afvisninger, så kvitterer vi med et påbud til banken,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.

Faktaboks – retten til en basal betalingsskonto

  • En basal betalingsskonto giver bl.a. kunden mulighed for at hæve og indsætte kontanter, gennemføre betalinger med et debetkort med saldokontrol og modtage penge på kontoen.
  • En bank kan som udgangspunkt ikke nægte at oprette en basal indlånskonto til en privat kunde, med mindre banken har er en saglig begrundelse. Det kan f.eks. være hvis kunden har opført sig truende.
  • Det er ikke en saglig begrundelse, at EU-borgeren ikke har fast bopæl i Danmark. Alle EU-borgere skal behandles på lige fod som en dansk statsborger med fast bopæl i Danmark.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Finanstilsynet indskærper overfor bankerne, at EU-borgere har ret til en basal betalingskonto, som også er en forudsætning for at kunne have en NemKonto.
Finanstilsynet indskærper overfor bankerne, at EU-borgere har ret til en basal betalingskonto, som også er en forudsætning for at kunne have en NemKonto.
Download

Information om Finanstilsynet

Finanstilsynet
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø

33 55 82 82https://www.finanstilsynet.dk/

Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.

Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.

Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet

Det er bankers og forbrugslånsvirksomheders ansvar, at forbrugslån ikke knækker kunden27.10.2021 08:45:02 CEST | Pressemeddelelse

Når banker eller en forbrugslånsvirksomheder vurderer en kundes kreditværdighed, skal vurderingen baseres på dokumenterede oplysninger og kundens individuelle forhold. Finanstilsynet har undersøgt, hvordan tre virksomheder, der yder forbrugslån - Nordea Finans, Ekspres Bank og Basisbank - vurderer deres kunders kreditværdighed. Alle tre får påbud, fordi deres kreditværdighedsvurderinger ikke er gode nok.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum