EU-borgere har ret til en betalingskonto uanset adressen
Finanstilsynet indskærper nu overfor bankerne, at alle EU-borgere bosiddende i EU har ret til en basal betalingskonto, selvom de ikke har en fast bopæl i Danmark. Det strider klart mod loven, hvis kunder afvises, fordi de ikke har en dansk adresse.

Finanstilsynet har i den seneste tid modtaget en lang række klager fra danskere og EU-borgere, der er blevet nægtet en basal betalingskonto med den begrundelse, at de ikke har adresse i Danmark. Alle EU-borgere har ret til en betalingskonto, som giver borgerne basale muligheder for at modtage og overføre penge.
”Der er ikke noget at rafle om her. Reglerne er krystalklare. Bankerne må ikke nægte dig at oprette en basal betalingskonto med den forklaring, at du ikke bor i Danmark. Det er ikke en saglig begrundelse. Banker kan godt afvise at oprette en basal betalingskonto af andre saglige årsager, men de årsager er veldefinerede og har ikke noget med adresser at gøre,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersenfra Finanstilsynets forbrugerkontor.
Mange klager over bankernes ulovlige praksis
Klagerne til Finanstilsynet viser, at bankernes ulovlige praksis rammer borgere i vidt forskellige situationer. Det kan være pensionister, som er flyttet sydpå, men stadig har brug for en konto i Danmark for at få udbetalt deres pensioner, eller borgere med bopæl i et andet EU-land, der har brug for en konto i Danmark, hvis de f.eks. ejer et sommerhus i Danmark eller modtager løn fra en dansk arbejdsgiver.
”En basal betalingskonto er en helt grundlæggende forbrugerrettighed. Uden den konto kan en borger ikke få tilværelsen til at fungere, modtage løn, ydelser og betale regninger. Derfor har vi sendt en påmindelse til alle banker om dette vigtige element af den forbrugerbeskyttende lovgivning. Bankerne skal oprette en basal betalingskonto, hvis borgeren har brug for det, og stoppe praksissen med at sende borgeren videre til en anden bank. Hvis vi fremover modtager klager over ulovlige afvisninger, så kvitterer vi med et påbud til banken,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.
Faktaboks – retten til en basal betalingsskonto
- En basal betalingsskonto giver bl.a. kunden mulighed for at hæve og indsætte kontanter, gennemføre betalinger med et debetkort med saldokontrol og modtage penge på kontoen.
- En bank kan som udgangspunkt ikke nægte at oprette en basal indlånskonto til en privat kunde, med mindre banken har er en saglig begrundelse. Det kan f.eks. være hvis kunden har opført sig truende.
- Det er ikke en saglig begrundelse, at EU-borgeren ikke har fast bopæl i Danmark. Alle EU-borgere skal behandles på lige fod som en dansk statsborger med fast bopæl i Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Ulla Brøns PetersenKontorchef
Tlf:33558243UBP@FTNET.DKBilleder

Information om Finanstilsynet
Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.
Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.
Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Advarsel - Markedet for kryptovaluta er et Eldorado for svindlere24.3.2022 08:14:42 CET | Pressemeddelelse
Forbrugerne skal være skeptiske overfor investeringer i kryptovaluta, fordi det uregulerede marked tiltrækker svindlere. Modsat investeringer i aktier og obligationer har forbrugeren ingen særlig beskyttelse på kryptomarkedet. Samtidig risikerer forbrugere også i højere grad få stjålet deres opsparing eller på anden måde blive narret.
Finanstilsynet undersøger, hvordan forsikringer og pensioner matcher kundernes behov15.12.2021 10:29:48 CET | Pressemeddelelse
Hvordan sikrer forsikrings- og pensionsselskaberne, at deres produkter passer til deres kunder? Det beder Finanstilsynet nu selskaberne om svar på.
Det er bankers og forbrugslånsvirksomheders ansvar, at forbrugslån ikke knækker kunden27.10.2021 08:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Når banker eller en forbrugslånsvirksomheder vurderer en kundes kreditværdighed, skal vurderingen baseres på dokumenterede oplysninger og kundens individuelle forhold. Finanstilsynet har undersøgt, hvordan tre virksomheder, der yder forbrugslån - Nordea Finans, Ekspres Bank og Basisbank - vurderer deres kunders kreditværdighed. Alle tre får påbud, fordi deres kreditværdighedsvurderinger ikke er gode nok.
Kryptovaluta er Det Vilde Vesten, advarer Finanstilsynet28.9.2021 12:01:25 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerne skal passe på investeringer i kryptoaktiver som Bitcoins, fordi produkterne er uregulerede. Derfor har man som forbruger heller ingen særlig beskyttelse og man risikerer at miste sin opsparing.
Ordenlig uafhængig rådgivning kræver klare priser og afsæt i kundens behov14.9.2021 09:03:26 CEST | Pressemeddelelse
APC Forsikringsmæglere får tre påbud af Finanstilsynet. Mæglerselskabet har ikke oplyst private kunder tydeligt om prisen på rådgivning. Desuden har selskabet hverken nedskrevet kundernes behov eller rådgivet ordentligt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum