Etisk brug af velfærdsteknologi sikres gennem dialog

Del

Teknologi kan ikke i sig selv være uetisk, men det kan brugen af den være, mener Jakob Birkler, tidligere Formand for Etisk Råd. I ældreplejen bliver etikken tydelig i debatten om værdighed bl.a. i forbindelse med brugen af elektroniske bleer i kontinensplejen. Anvendelse af teknologi i ældreplejen vil altid rejse etiske spørgsmål og dilemmaer. Derfor inviterede Essity mere end 60 kommunale plejepersonaler til temadag for at diskutere hvordan man bedre kan håndtere de etiske dilemmaer omkring brugen af velfærdsteknologi.

Velfærdsteknologi er ikke i sig selv uetisk

Velfærdsteknologi har skabt og skaber stadigvæk debat omkring, hvordan det skal anvendes med tanke for god etik. Velfærdsteknologi i forbindelse med kontinensplejen er ingen undtagelse. Implementeringen af velfærdsteknologier som f.eks. elektroniske bleer, der kan støtte udredning eller har signalfunktioner, har bragt nye vinkler til diskussionen om etik. De nye bleer kan være nyttige for borgere med særlige behov og kan hjælpe kommunerne med at spare ressourcer, men de kan samtidig skabe etiske udfordringer i relationen mellem borger og plejepersonale. Plejepersonale i hele landet føler sig udfordret, når det kommer til etikken omkring velfærdsteknologi i kontinensplejen.

”Teknologi kan ikke i sig selv være uetisk, men det kan brugen af den være. Man skal hverken falde til den ene side i begejstring eller til den anden side i fastlåst konservatisme og ’sådan har vi altid gjort’, men i stedet overveje og erfare, hvordan vi bruger det. Etik handler om det, vi ser, og om at tænke. Om det, vi ser og forser os på. Og om vi allerede på forhånd har besluttet, hvad der er godt og skidt for dét menneske – uden at spørge vedkommende,” siger Jacob Birkler.

Faktaboks

Essity der er en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed, har de sidste fem år arbejdet med den elektroniske ble, TENA Identifi, der understøtter udredningsprocessen i kontinensplejen. Gennem samarbejdet med mere end 40 kommuners plejepersonale om brugen af TENA Identifi har Essity erfaret at etiske spørgsmål kommer i spil, når velfærdsteknologien kommer i brug i kontinensplejen. Derfor inviterede de i marts til temadag for at finde frem til, hvordan man bedst muligt håndterer etiske dilemmaer omkring brugen af velfærdsteknologi i kontinensplejen. Jacob Birkler, tidligere Formand for Etisk Råd, satte til temadagen den etiske ramme for brugen af velfærdsteknologi gennem workshops, der identificerede etiske dilemmaer og forslag til håndteringsstrategier.

Forebyg og håndtér etiske dilemmaer

På temadagen blev der kortlagt en række etiske dilemmaer ved brugen af elektroniske bleer i kontinensplejen. De omhandlede især:

  1. Afvejningen mellem implementering af en faglig set bedre pleje og borgerens ønske om at fortsætte med den pleje de kender.
  2. Afvejningen mellem at lade data fra de elektroniske bleer blive styrende for tilrettelæggelsen af kontinensplejen og at lytte til borgerens behov ved et kontinensplejebesøg.
  3. Afvejningen mellem at bruge velfærdsteknologien til at optimere kontinensplejens kvalitet og borgerens ret til at fravælge at teknologien bruges hos dem.

Der er ingen korrekte løsninger på etiske dilemmaer, men der er etisk bedre måder at håndtere dem på. Et godt udgangspunkt for håndtering af de etiske dilemmaer er i bund og grund dialog. Dialog mellem plejepersonale og borger, hvor de i samspil finder frem til borgerens behov og ønsker. Det er også vigtigt sammen at evaluere løbende, så borgeren også har mulighed for at fravælge eller til vælge den nye teknologi eller plejeændringerne på et senere tidspunkt.

”Det er væsentligt, at vi aftaler nogle spilleregler og både identificerer og adresserer en række dilemmaer for at kunne forholde os til de etiske forhold i anvendelsen af teknologi. Dette skal fortløbende adresseres, ellers risikerer vi måske at komme til at skabe nogle kulturer og/eller arbejdsgange som ikke er hensigtsmæssige, fordi håndteringen af teknologien ikke er gennemtænkt. Vi bliver derfor nød til at genbesøge alle spørgsmål omkring etik igen og igen, samt genbesøge refleksionen over borgerens liv og ønsker og tænke; ”Hvorfor gør vi, som vi gør, og hvad er borgerens behov?”, så det ikke bliver, hvad jeg synes” udtaler en af deltagerne, Sara Rosager MortensenProjektleder, Digitalisering & Velfærdsteknologi - ‎Assens Kommune

En læring var også at producenterne i fremtiden kan være med til at forebygge nogle af de etiske problemstillinger gennem deres produktdesign og valget af produktfunktionaliteter. Da det er brugen af velfærdsteknologien, der kan være uetisk, er det vigtigt at tænke over brugen fra begyndelsen.

”På temadagen blev det tydeligt for os, at vi som producent kan være med til at forebygge nogle af de etiske problemstillinger, ved at gå i dialog med brugerne, som vi gjorde det på denne temadag. Et etisk dilemma er ikke nødvendigvis synligt for alle involverede parter, og vejen til at synliggøre et dilemma er at forsøge at se kompleksiteten i situationen og det kræver dialog, med dem det drejer sig om – borgere og plejepersonale. Gennem dialogen gør man sig nogle erfaringer med flere sider af sagen, og det er disse erfaringer, vi som producent kan bruge til at udvikle velfærdsteknologier, der faciliterer kontinenspleje med tanke for etikken,” udtaler Trine Buch, Produktchef i Health and Medical Solutions hos Essity.

Essity er i skrivende stund i gang med at kondensere de mange refleksioner og anbefalinger fra konferencen til et sæt anbefalinger og gode råd til brug af velfærdsteknologien i kontinensplejen, der har har et etisk fundament. Anbefalingerne bliver gjort gratis tilgængelige for alle interesserede parter.

Kontakter

Newsha Dalman
Halo. agency
T: +45 31 40 41 41
newsha.dalman@haloagency.dk

Billeder

Information om Essity

Om Essity

Essity er en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed, der fokuserer på at skabe større velvære med vores produkter og løsninger som essentielle bidrag i hverdagen. Navnet Essity er en sammentrækning af de engelske ord ’essentials’ og ’necessities’. Vores bæredygtige forretningsmodel skaber værdi for mennesker og natur. Vi sælger vores produkter og løsninger i omkring 150 lande under de førende globale brands TENA og Tork og andre stærke brands som Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda og Zewa. Essity har ca. 48.000 medarbejdere og en nettoomsætning på ca. SEK 109 mia. (EUR 11,3 mia.). Hovedsædet er beliggende i Stockholm i Sverige, og virksomheden er registreret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på www.essity.com.

Følg pressemeddelelser fra Essity

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Essity