Vejdirektoratet

Etapeskift på renovering af Sallingsundbroen

Del

Arbejdet på nordsiden af Sallingsundbroen er nu afsluttet, og entreprenørens mandskab rykker videre til broens midterste del, og det kan kortvarigt give gener for trafikanterne.

Den grundige renovering af Sallingsundbroen runder snart en milepæl. Det sker, når arbejdet på nordsiden bliver afsluttet i begyndelsen af oktober.

I weekenden 9. – 10. oktober rykker entreprenørens mandskab videre til den midterste del af broen. Renoveringen af Sallingsundbroen er delt ind i tre etaper med henholdsvis nordsiden, midten og sydsiden. Tidligere var det planen at tage sydsiden af broen før den midterste del, men projektleder Rasmus Bang forklarer, at det giver bedre mening at gøre det i omvendt rækkefølge.

”Den lange vinter indebar, at nogle vejrfølsomme arbejder kom senere i gang end planlagt. Det er ikke lykkedes for entreprenøren fuldt ud at indhente forsinkelsen. Da den midterste etape er den mindste – det vil sige indeholder de mindste mængder – er det besluttet at ændre rækkefølgen af arbejdet, for herved at opnå en mere robust tidsplan og dermed sikkerhed for, at arbejdet kan afsluttes rettidigt i november 2023,” siger Rasmus Bang.

Under etape 2 vil arbejdsarealet altså ligge midt på broen således, at trafikken kører på hver side. 

Fortsat to farbare spor
I forbindelse med omlægningen til den midterst etape vil der komme gener for trafikken og arbejdet med omlægningen påbegyndes allerede i uge 39 op mod weekenden. 

Aftenen/natten til torsdag den 7.10 og fredag 8.10 vil der være signalanlæg i perioden kl. 17.00 til kl. 5.30. Fra fredag aften kl. 17.00 og helt frem til søndag vil der være signalanlæg på broen.

For den kørende trafik vil der fortsat også være begrænsninger i form af reduceret bredde af kørebaner og hastighedsnedsættelse til 50 km/t.

For brede køretøjer vil der være begrænsninger, idet den frie bredde i dagtimerne er begrænset til 3,65 m. Køretøjer med bredde op til 3,95 m vil dog have mulig for at passere broen to gange i døgnet på fastlagte tidspunkter. Passagen kræver booking – en ordning der blev indført i foråret 2020 ved renoveringens påbegyndelse.

Den resterende tidsplan er

• Etape 2 – midten af broen fra oktober 2021 til august 2022

• Etape 3 – sydsiden af broen august 2022 til udgangen af 2023 (her bliver også lagt helt nyt slidlag på det meste af broen)

De anførte tidspunkter er omtrentlige, idet blandt andet vejrforhold kan betyde ændringer af tidsplanen.

Fakta

Sallingsundbroen er fra 1978 og forbinder øen Mors og halvøen Salling.

Broen skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn.

Renoveringen strækker sig over fire år fra 2020-2023

Trafikken afvikles i to kørespor i hele perioden, men hastigheden sættes ned fra 80 km/t til 50 km/t, og kørebanernes bredde reduceres.

Brede landbrugskøretøjer kan bestille passage over broen på https://booking.arkil.dk

Kontakter

Projektleder Rasmus Bang, tlf.: 7244 2447, mail: rba@vd.dk
Kommunikationskonsulent Brian Christensen, tlf.: 7244 3755, mail: bch@vd.dk

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Så er vinteren begyndt - i hvert fald ifølge Vejdirektoratet13.10.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Natten til onsdag kl. 02.45 begyndte vinteren officielt i Danmark. Her blev en af Vejdirektoratets saltbiler nemlig sendt på vejene for første gang denne vinter, og ligesom sidste år – og året før – var det Svingbroen over Næstved Kanal, der fik den første dosis salt. I år var det kun en enkelt saltbil, der blev sendt i aktion, og det en anelse tidligere end sidste år, hvor saltbilerne blev kaldt i tjeneste den 16. oktober. Det har ellers indtil videre været en mild oktober, men natten til i onsdag kom der en koldfront ind over landet, som gjorde det nødvendigt at salte Svingbroen for at undgå glatte kørespor. Vejdirektoratets Vintertjeneste Selve indsatsen med både saltbiler og sneplove styres af Vejdirektoratets Vintertjeneste, der har sæde i Vejdirektoratets Vintervagtcentral i Aalborg. Centralen er bemandet med uddannede vintervagter, som hele vinteren overvåget vej- og vejrsituationen og bekæmper glatføre på statsvejene. Hvis vintervagten vurderer, at glatføre er opstået – eller v

udsigt til travlt lørdag på vejene i efterårsferien13.10.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På fredag starter skolernes efterårsferie, og det skaber traditionelt tæt trafik ved de større byer og på E20 Fynske Motorvej, når familierne kører på efterårsferie. Derfor anbefaler Vejdirektoratet, at man fredag eftermiddag så vidt muligt kører uden for tidsrummet fra kl. 14.00 – 18.00. Derudover vil der også være udsigt til tæt trafik og forlænget rejsetid lørdag den 16. oktober, der forventes at blive feriens største rejsedag. Især må man forvente tæt trafik på Fynske Motorvej mellem Odense og Middelfart, på E45 Østjyske Motorvej ved Kolding samt på ruterne mod de større sommerhusområder. Vores rejseråd er derfor, at man kører uden for tidsrummet fra kl. 11.00 – 14.00, hvis det er muligt. Feriens hjemrejsetrafik vil hovedsageligt finde sted lørdag den 23. oktober, hvor trafikanterne må påregne tæt trafik og risiko for mindre kødannelser på motorvejene omkring Kolding og på den vestlige del af Fynske Motorvej. I sommerhusområderne kan man også opleve en større mængde trafik på denne

Arbejdet med mangelfulde brandlukninger udskyder igen færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen5.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omfanget af de mangelfulde brandlukninger i Niels Bohr Bygningen, der skal give forskningen og laboratorierne i Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet topmoderne rammer, har vist sig væsentligt større end hidtil anslået. Tidligere vurderede Vejdirektoratet, at bygningen rummede mellem 7-8.000 brandlukninger, der ikke var udført ordentligt. Nærmere undersøgelser har dog vist, at det snarere er op mod 10.000 brandlukninger og gennemføringer i etagedæk, der ikke er blevet lavet godt nok af de oprindelige entreprenører, og som derfor skal udbedres for at bygningen kan fremstå i brandsikker stand og få de nødvendige brandgodkendelser. Derudover går det også langsommere end ventet med at udbedre de fejludførte brandlukninger til trods for, at Vejdirektoratet siden sommerferien har mere end fordoblet det antal medarbejdere hos entreprenørerne, der udelukkende arbejder med denne opgave. Disse to forhold gør, at det ikke vil være muligt at færdiggøre Niels Bohr Bygni

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum