Et stærkt skole-virksomhedssamarbejde er i hus

Naturvidenskabernes Hus har indgået en samarbejdsaftale med Esbjerg Kommune, som skal bidrage til et endnu stærkere skole-virksomhedssamarbejde. Det er godt nyt for både kommunens elever, lærere og virksomheder. Flere kommuner er på vej, og flere kommuner er velkomne.

Peter Bertelsen, projektleder hos Naturvidenskabernes Hus sidder med, da Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune, underskriver aftalen

Med samarbejdsaftalen bliver Esbjerg kommune en del af projekt SamSTEM, der bringer skoleelever og virksomheder tættere sammen gennem bl.a. virksomhedsbesøg og praksisorienteret undervisning. Der er særlig fokus på naturvidenskab og teknologi, og Naturvidenskabernes Hus har fået en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på godt 4,4 mio. kr. til projektet. Samarbejdsaftalen, der nu er blevet underskrevet af Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune og Maiken Lykke Lolck, Direktør i Naturvidenskabernes Hus, er dermed et vigtigt led i udbredelsen af SamSTEM til flere kommuner og folkeskoleelever.

- Vi bygger bro mellem skoler og virksomheder, fordi vi gerne vil åbne flere unges øjne for mulighederne med en uddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid. Det gør vi blandt andet ved at udvikle spændende og praksisnært undervisningsmateriale og forløb, der trækker tråde ud i virkeligheden. Vi vil gerne samarbejde med lærerne om at inspirere elever til fx at bruge nye digitale teknologier og give dem lyst til at eksperimentere sig frem til nye løsninger på reelle udfordringer, så vi er rigtig glade for samarbejdet med Esbjerg Kommune, fortæller direktør for Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck.

Frihedsforsøget skaber gode betingelser
Hos Esbjerg Kommune er de også glade for samarbejdet, som ligger godt i tråd med det treårige frihedsforsøg, som kommunen er med i, der giver lærerne mere beslutningskompetence i hverdagen til at indrette skoledagen efter deres elever. Det bliver med andre ord lettere for dem at planlægge endnu mere skolevirksomhedssamarbejde, der kan bringe eleverne tæt på virksomhederne, så de kan stifte bekendtskab med nogle af de mange muligheder indenfor uddannelse og karrierevalg, de har.

- I Esbjerg kommune har vi i mange år haft fokus på Science i undervisningen, og i de senere år er dette blevet udvidet med et fokus på skole-virksomhedsarbejdet. Derfor er jeg rigtig glad for dette samarbejde, hvor vi bl.a. kan få udviklet nye undervisningstilbud, der kan være et godt tilbud til skolernes undervisning på dette felt, siger Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune.

Sådan får eleverne øjnene op for flere uddannelsesmuligheder
Naturvidenskabernes Hus ønsker netop at udvikle lokale undervisningsforløb, som kan bruges af skolerne og i samarbejde med virksomheder. Workshops for blandt andet lærere, adgang til færdigt undervisningsmateriale, deltagelse i erfaringsnetværk med andre kommuner med mere bliver også en vigtig del af projektet.

- Vi kan være med til at brede viften af muligheder ud for de unge og samtidig inspirere dem til at se nye retninger, siger Peter Bertelsen, projektleder hos Naturvidenskabernes Hus, og tilføjer, at det for virksomhederne også er potentiale for  at rekruttere bl.a. faglært arbejdskraft i fremtiden.

Mod mindre sort og mere grønt
Esbjerg Kommune er en vigtig stærk spiller på området, og også en kommune, der i høj grad efterspørger STEM- kompetencer fra såvel de videregående uddannelser som fra erhvervsuddannelserne. STEM er betegnelsen for natur- og ingeniørvidenskab, teknologi og matematik.

-Vi har store virksomheder, og efterspørgslen på arbejdskraft bliver bare større. Vi vil rigtig gerne vise de unge, at der her både er gode karrieremuligheder og jobsikkerhed, men faktisk også mulighed for at gøre en forskel i forhold til at arbejde for en mere bæredygtig fremtid, udtaler Julie Skals, erhvervsplaymaker i Esbjerg Kommune og en af kræfterne bag samarbejdet.

Sara Linderoth BouchetKommunikationschef

Sara er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus

Tlf:21 38 80 90slb@nvhus.dk

Om Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus er et nonprofit videnscenter, der bygger bro mellem skoler og virksomheder i hele landet og udvikler, udbreder og understøtter praksisnær undervisning, der engagerer børn og unge og inspirerer til STEM- studievalg. Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er hovedformålet med det landsdækkende virksomhedsnetværk Tektanken, som faciliteres af Naturvidenskabernes Hus. Gennem netværket gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg. Girls’ Day in Science er en årlig landsdækkende kampagnedag.
Foruden de fem kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast og Haldor Topsøe har mere end 500 virksomheder deltaget i Tektankens aktiviteter.
Læs mere på nvhus.dk

Fremtiden har brug for pigerne – Derfor skal vi fastholde nysgerrigheden hos dem allerede fra 10-års alderen6.10.2021 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den landsdækkende kampagne Girls Day In Science tager fat om roden af udfordringen med at få relevant arbejdskraft, når tusindvis af piger inviteres indenfor hos over hundrede virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer for at inspirere dem til at se fremtidsmuligheder indenfor STEM- fagene (natur- og ingeniørvidenskab, teknologi og matematik). På fx de STEM- relaterede erhvervsuddannelser er der nemlig kun ca. 10% piger.

Et særligt møde kan gøre en verden til forskel for pigers valg af uddannelse5.10.2021 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

BEC Financial Technologies i Roskilde er en af de over hundrede virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer, der den 6. oktober åbner dørene for tusindvis af piger over hele landet. Det sker i erkendelsen af, at kurven skal knækkes, hvis vi skal modarbejde prognosen, at vi i 2030 mangler op mod 99.000 faglærte og 13.000 ingeniører og kandidater inden for teknik og it. En effektiv metode er gennem mødet, som Girls Day In Science sikrer.

Ansigt til ansigt: Den 6. oktober ser tusindvis af piger og 116 virksomheder og uddannelsesinstitutioner over hele landet hinanden i øjnene4.10.2021 07:55:53 CEST | Pressemeddelelse

Der er i år rekordhøj opbakning til den landsdækkende kampagne Girls Day in Science, når 116 virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer inviterer piger over hele landet indenfor for at inspirere dem til at vælge erhvervs- og videregående uddannelser inden for STEM (ingeniør og naturvidenskab, teknologi og matematik). Det vidner om, at kampagnen, der kører for niende gang, er mere aktuel og akut end nogensinde.