Et stærkt fusionsår for Norlys

2019 var et stærkt første år for Norlys, der blev en realitet efter fusionen mellem SE og Eniig. Med en omsætning på 8,7 mia. kr. opnåede energi- og telekoncernen et driftsresultat før afskrivninger på 1,7 mia. kr. og et samlet resultat for det fulde år på 435 mio. kr.

Norlys blev en realitet midt i 2019 som resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Energi- og telekoncernen leverer et særdeles tilfredsstillende resultat, der overstiger de to tidligere koncerners samlede forventninger til året.

- På grund af fusionen viser årsrapporten for 2019 rent regnskabsmæssigt kun den halve sandhed, fordi Norlys først blev etableret ved udgangen af første halvår. Den viser det fulde regnskabsår for Eniig, men kun andet halvår af 2019 for SE. For at give et mere retvisende billede af året har vi derfor suppleret regnskabet med et såkaldt 12+12-regnskab, der viser resultatet, hvis de to koncerner havde været fusioneret fra starten af 2019, forklarer Niels Duedahl, adm. direktør i Norlys.

Alle divisioner i Norlys har realiseret positive resultater i 2019, og koncernens driftsresultat (EBITDA) udgør ca. 1,7 mia. kr. Regnskabet er i væsentlig grad påvirket af blandt andet engangsomkostninger og harmoniseringer i forbindelse med fusionen, hvilket i alt udgør cirka 446 mio. kr.

- Når vi ser bort fra disse engangsomkostninger, leverer vi et solidt resultat før skat på cirka 750 mio. kr. Det overstiger dermed de to tidligere koncerners samlede forventninger til året med mere end 200 mio. kr. Det er vi meget tilfredse med i et år, hvor alle vores aktiviteter har været påvirket af det store arbejde med at gennemføre en fusion, siger Niels Duedahl videre.

Stabil kundebeholdning og markant udbygning af fibernettet

Norlys ser tilbage på et ekstraordinært spændende og krævende år, hvor fokus har været på at sikre et stærkt fundament for Norlys. Samtidig er vi lykkedes med at fastholde en stabil drift og høj arbejdsglæde hos medarbejderne.

- Vi har skabt landets største energi- og telekoncern med 1,5 mio. kundeforhold, og vi tager vores opgave og det ansvar, der følger med, meget seriøst. Vi har derfor lovet vores ejere, at fusionen vil sikre synergier på mindst 250 mio. kr. om året med fuld effekt fra 2021. Vi ser ind i langsigtede investeringer i vores infrastruktur de kommende år, hvor vi skal fastholde vores høje leveringssikkerhed af strøm og internet og samtidig fortsætte vores bredbåndsudrulning, siger Jens Erik Platz, bestyrelsesformand i Norlys.

Sideløbende med at planlægge og gennemføre fusionen er det lykkedes Norlys at sikre en fornuftig kundetilgang på tværs af forretningen. Både antallet af energi- og internetkunder er steget, og afgangen af tv-kunder har været den laveste i flere år.

- Vi har landets største fibernet, og vi har i 2019 givet 25.000 nye adresser adgang til fibernettet. Samtidig er vi godt på vej til at etablere yderligere 50.000, som er vores mål for 2020. Vores samlede fiberdækning er nu 76%, og vi har lovet vores 709.000 andelshavere, at vi kan tilbyde dem alle hurtigt internet inden udgangen af 2023 – også dem, der bor på den yderste markvej, siger Jens Erik Platz videre.

Stærkt partnerskab inden for vedvarende energi

2019 bød også på et nyt stærkt partnerskab inden for vedvarende energi. I starten af året fusionerede Eniig Renewables med Eurowind Energy, og i slutningen af året indgik Norlys en aftale med Eurowind om overdragelse af SE Blue Renewables’ portefølje af vedvarende energi.

- Alle vores aktiviteter inden for vedvarende energi er nu samlet i Eurowind, som er en top 10-aktør inden for landbaseret vindenergi i Europa. Vi ejer 50 procent af virksomheden, der investerer i vedvarende energiprojekter i både Danmark og Europa og har en årlig produktion svarende til ca. 200.000 husstandes strømforbrug, fortæller
Jens Erik Platz.

At udvikle Norlys efter fusionen er en stor opgave, som kræver helt afgørende investeringer for, at det senere er muligt at kunne høste gevinsterne.

- Vi er nået langt på kort tid, og vores første regnskab synliggør, at fusionen var den helt rette vej at gå. Vi har lagt et stærkt fundament, der vil komme både andelshavere, kunder og medarbejdere til gavn, slutter Jens Erik Platz.

For yderligere information

Niels Duedahl, adm. direktør: 2922 8508 / niels@norlys.dk

Jens Erik Platz, bestyrelsesformand, Norlys a.m.b.a.: 4074 0303 / jep@bplatz.dk

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.