DIN Forsyning

Et skridt nærmere fjernvarme for borgerne i Tinghøj

I mandags besluttede bestyrelsen i DIN Forsyning at arbejde videre med planlægningen af en fjernvarmeforbindelse til Tinghøj, efter en gruppe af borgere har henvendt sig med ønsket om at blive tilsluttet.

I DIN Forsynings varmeforsyningsområde er næsten alle husstande på fjernvarmenettet. Derfor er det en forholdsvis lille andel af indbyggerne, der er potentielle kunder til DIN Forsynings fjernvarme. Men de findes, og mange af dem har - pga. stigende energipriser og regeringens plan om at udfase al brug af naturgas inden 2030 – et ønske om at blive tilsluttet fjernvarmenettet.

I en lille landsby nord for Varde, Tinghøj er den primære varmeforsyning naturgas. Derfor har en gruppe af borgere henvendt sig til Varde Kommune og DIN Forsyning med ønsket om at få udbygget fjernvarmenettet fra det eksisterende ledningsnet til Tinghøj. På bestyrelsesmødet mandag blev det besluttet at arbejde videre med planerne.

Allerede inden sommerferien vil DIN Forsyning gå i dialog med initiativgruppen fra Tinghøj, og efter sommerferien planlægger forsyningen et borgermøde, hvor projektet bliver gennemgået. Hvis der er tilstrækkelig opbakning til fjernvarme i Tinghøj, og hvis Varde Kommune godkender projektforslaget, vil arbejdet med etablering af fjernvarmeledningerne kunne begynde i starten af 2023. Samtidig med etablering af en fjernvarmeledning til Tinghøj vil forsyning af kommende byggemodningsområder i det nordlige Varde blive forberedt.

Bestyrelsesformand, Kurt Bjerrum siger:

- Jeg er glad for, at vi i DIN Forsyning med en mulig fjernvarmeforsyning af Tinghøj kan bidrage til den grønne omstilling og målet om at udfase olie og gas hurtigst muligt. Fra foråret 2023 vil fjernvarmen til hele forsyningsområdet komme fra det nye Fremtidens Fjernvarme og affaldsenergiselskabet, Energnist. På den måde vil det være grøn fjernvarme, der bliver leveret til vores måske nye kunder i Tinghøj.

Information om DIN Forsyning

DIN Forsyning
Ulvsundvej 1
6715 Esbjerg N

74 74 74 74https://dinforsyning.dk/

DIN Forsyning er et af Danmarks største multiforsyningsselskaber. Forsyningsselskabet leverer  varme og rent vand og håndterer spildevand for tusindvis af kunder i Esbjerg og Varde kommuner. I Varde Kommune står DIN Forsyning for affald og genbrug.

Følg pressemeddelelser fra DIN Forsyning

Flere pressemeddelelser fra DIN Forsyning

DIN Forsyning går forrest med pyrolyse af slam4.7.2023 10:01:32 CEST | Pressemeddelelse

Overskudsslam fra spildevandsrensning i Danmark benyttes i dag som gødning på landbrugsjord. Men et stigende fokus på slammets indhold af PFAS og andre miljøfremmede stoffer gør det nødvendigt at tænke i nye baner. DIN Forsyning tager et stort skridt for at løse problemet i branchen og arbejder nu på at etablere et storskalapyrolyseanlæg, hvor miljøfremmede stoffer i slammet fjernes. Behandlingen af slammet har en række andre gevinster bl.a. i forhold til CO2-udledning og sektorkobling med industri og landbrug. Udviklingsprojektet støttes af Pyrolysepuljen og forventes at blive det første af sin slags i verden.