Et samlet Social- og Seniorudvalg støtter ny handleplan for Skovgården
Social- og Seniorudvalget havde mandag en grundig drøftelse af kritikken af Rehabiliteringsafdelingen på Skovgården, herunder alle 15 klager som kommunen har modtaget over forholdene.
De 15 klager er fordelt med 10 om primært mangler i pleje, træning og rengøring, to om betaling for mad, rengøring og vask under opholdet, to om manglende personale samt én klage fra en borger, der ikke ville forlade rehabiliteringsafdelingen.
De første to klager er modtaget kort tid efter åbningen af Skovgården sidste år, mens 13 er modtaget fra juni til august måned i år. Samlet er der siden åbningen af Skovgården gennemført over 260 borgerforløb på afdelingen, hvoraf 15 altså har givet anledning til klager.
På mødet konstaterede Social- og Seniorudvalget, at der i nogle af de 10 klager over plejen og træningen er begået fejl, men at der allerede er blevet handlet ledelsesmæssigt herpå. Derudover konstaterede udvalget, at plejecenteret har haft en svær start som følge af dels bygningstekniske mangler, dels Covid 19.
Rehabiliteringsafdelingen blev i særlig høj grad ramt af Covid 19 i forårsmånederne og kom derfor først i fuld drift den 10. maj i år. Samtidig har der været - og er fortsat - problemer med at bemande afdelingen med tilstrækkeligt uddannet personale. Derfor må der desværre fortsat anvendes vikarer.
”På mødet fik vi en meget grundig drøftelse af alle klager og spørgsmål til opstarten og driften af Skovgården. Jeg er tilfreds med, at et samlet Social- og Seniorudvalg nu kan udtrykke tiltro til, at den nye handleplan med både organisatoriske og processuelle tiltag for Rehabiliteringsafdelingen vil skabe gode og trygge borgerforløb i fremtiden. Handleplanen indeholder en ny organisering med styrket ledelse, synlige og systematiske genoptræningsplaner, og systematiske evalueringer af borgernes tilfredshed med opholdet”, siger Hans Nissen, formand for Social- og Seniorudvalget, og fortsætter:
”Vi har heldigvis mange dygtige medarbejdere på Skovgården, der kun ønsker at gøre det så godt som overhovedet muligt for vores borgere, og et samlet udvalg anerkender den store indsats, som de ansatte yder hver dag”.
Udvalget besluttede endvidere på mødet, at udvalget vil følge udviklingen i Rehabiliteringsafdelingen tæt, og derfor fremover får en status om situationen hver måned.
Kontakter
Udvalgsformand Hans Nissen (A) tlf. 50 83 63 45
Information om Fredensborg Kommune
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Fredensborg Kommune udgiver sin første ESG-rapport27.6.2025 08:30:12 CEST | Pressemeddelelse
Byrådet har netop godkendt kommunens første ESG-rapport, som giver borgerne et let overskueligt indblik i, hvordan kommunen som virksomhed arbejder med miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold
Så er de nye vejnavne i Nivå Bymidte vedtaget20.6.2025 11:22:13 CEST | Pressemeddelelse
Med den nye bymidte kommer også nye veje og pladser – og de har nu fået navne baseret på kvinder og mænd fra Nivås lokalhistorie
Forrygende ferieaktiviteter for kommunens børn16.6.2025 09:03:35 CEST | Pressemeddelelse
Kommunens mange foreninger tilbyder igen i år en masse forskellige aktiviteter i skolernes sommerferie. Alle børn i kommunen er velkomne
Fritidspuljen skaber også liv i kommunens byer4.6.2025 13:17:44 CEST | Pressemeddelelse
Udover at give kontante tilskud til kommunens foreninger, støtter Fritids- og Idrætsudvalgets Fritidspulje nye aktiviteter i kommunens bysamfund
Nyt initiativ for frivillighed skal skabe fællesskab på tværs af generationer26.5.2025 09:30:14 CEST | Pressemeddelelse
Ældre Sagen Fredensborg og Fredensborg Kommune indleder nu et nyt samarbejde, der skal styrke fællesskaber mellem generationer
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum