Et grønt wakeup-call fra Klimarådet

I den netop præsenterede statusrapport understreger Klimarådet endnu en gang, at vi stadig er langt fra at nå regeringens mål om 70 procents reduktion af CO2-udledningen i 2030. Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer man til, at man fra politisk side styrker indsatsen en at effektivisere Danmarks energiforbrug.
Simon O. Rasmussen, underdirektør TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det kniber med at omsætte de store, grønne ambitioner til effektfuld handling, når det gælder om at nå regeringens mål om 70 procents CO2-reduktion i 2030. Det er en af hovedkonklusionerne i den statusrapport, Klimarådet i dag kunne præsentere.

”Vi halser desværre stadig efter for at målene for den grønne omstilling. Det skyldes primært at vi har været gode til at formulere målsætninger – men for langsomme til at udpege de konkrete indsatser. Og det er udfordring når vi kigger på teknologier som power-to-X og CO2-fangst, der utvivlsomt skal hjælpe os i mål, men som i øjeblikket er umodne, dyre teknologier, der kun eksisterer i lille målestok,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, og uddyber:

”Klimarådet betegner en generel CO2-afgift som “flagskibet” og den motor, der skal drive omstillingen. Det er vi meget enige i, men vi ved også, at der går år, før en CO2-afgift for alvor driver udviklingen mod lavere udledninger.”

”Der er ikke langt til 2030 og derfor skal vi allerede nu reducere CO2-udledningen på den helt korte bane. Derfor er det vigtigt, at regeringen sætter mere fart i de løsninger, vi har til rådighed nu, og som vi under alle omstændigheder skal gennemføre for overhovedet at nå 70-procentsmålet,” siger han.

Alle midler skal i brug

Blandt disse løsninger peger TEKNIQ Arbejdsgiver fx på udbygning af den vedvarende energiproduktion, sektorkobling og effektivisering af energiforbruget.

”Det kan godt være, at udbygning af solceller eller intelligent styring af fx lys, varme, ventilation og køl ikke lyder så moderne som power-to-X. Men Klimarådets rapport understreger med al tydelighed, at der er brug for at tage alle midler i brug for at komme i mål,” vurderer Simon O. Rasmussen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer derfor til, at energieffektivisering bruges til at løse en større del af den akutte udfordring.

”En hurtig indførelse af en ensartet CO2-afgift er vigtig som signal til fremtidens investeringer. Men derudover kan en række øvrige tiltag med stor fordel indføres nu. Det gælder fx krav om intelligent styring af installationerne i alle offentlige byggerier og indførelsen af obligatoriske, jævnlige energitilsyn i større bygninger,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 72 14 20 17

Simon O. Rasmussen, underdirektør TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.