Et godt skridt i den rigtige retning

3F roser regeringen og et bredt udsnit af Folketingets partier for at forbedre forholdene for folk på ressourceforløb. - Men der er fortsat en del huller i osten, siger 3F’s næstformand Tina Christensen.

- Det er glædeligt, at et bredt politisk flertal har valgt at forbedre forholdene for borgerne omkring ressourceforløb. Det har der længe været stort behov for.

Det siger 3F’s næstformand Tina Christensen i en kommentar til fredagens politiske aftale om at ændre reglerne for de udskældte ressourceforløb. Kun Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Enhedslisten står uden for aftalen.

Ressourceforløb er et forløb, borgere kan blive sendt i, inden der muligvis bliver givet en førtidspension. Forløbet skal hjælpe personen på vej mod job eller uddannelse. Den nye aftale betyder, at et ressourceforløb kun kan løbe op til tre år og ikke fem år, som det gælder nu. Derudover vil ressourceforløb skulle målrettes dem, der vil have mest gavn af dem og i højere grad involvere perioder på en reel arbejdsplads.

- Politikerne er kommet et godt skridt frem mod en forbedret ordning med fokus på borgerne. Det er glædeligt, at ressourceforløbene forkortes, og at man lemper fradraget for lønindkomst i ressource­forløbsydelsen. Men der er fortsat en række områder, hvor vi mener, at ordningen trænger til markante forbedringer, siger Tina Christensen, der peger på fire konkrete områder, hvor ordningen bør forbedres endnu mere:

Indsatsgaranti i ressourceforløb. Konkret foreslås det, at borgerens sag drøftes i et tværfagligt team, hvis der efter seks måneder i ressourceforløb ikke er iværksat indsats, dvs. en beskæftigelsesindsats, social indsats eller kommunal sundhedsindsats.
3F mener, at et tværfagligt team ikke er en garanti for handling. Handling sker kun, hvis kommunerne pålægges konkrete konsekvenser ved svigt.

Mere virksomhedsrettede ressourceforløb. Borgere i ressourceforløb får ret til en jobformidler med konkret viden om det lokale arbejdsmarked, som kan varetage den kontakt, der skal til for at finde et match mellem borger og virksomhed, samt understøtte at borgeren fastholdes på en virksomhed.
3F mener, at virksomhedsrettede forløb ikke altid er den bedste løsning. Den bedste løsning findes, efter der er foretaget en individuel og helhedsorienteret vurdering af borgerens behov.

Tryghed i ressourceforløb. Borgere i ressourceforløb får ret til at få inddraget en sundhedskoordinator fra klinisk funktion, hvis borgeren er i tvivl om, hvorvidt et konkret beskæftigelsesrettet tilbud tager tilstrækkeligt hensyn til borgerens helbredsmæssige situation.
3F mener, at vurderingen fra sundhedskoordinatoren skal være forpligtende for kommunerne, hvis forslaget skal have effekt. 3F så hellere, at vurdering af borgerens lidelse i forhold til et beskæftigelsestilbud var ekstern, da en sundhedskoordinator fra klinisk funktion er en del af rehabiliteringstemaet. I ”rehabteam” sidder der allerede en fra kliniske funktioner, og så skal man gå imod sin kollega.

Aldersgrænse. “Borgere med under seks år til pensionsalderen har et relativt kort arbejdsmarkedsperspektiv og skal ikke bevilliges ressourceforløb, medmindre de selv ønsker det.
3F mener, at retningen i forslaget er god, men at der mangler svar på, hvad der skal ske, hvis borgeren ikke er afklaret til fleksjob eller førtidspension.