Et dypdykk i konseptet samarbeidende bruksområder

Smartere og mer fleksible robotverktøy, eller endeverktøy (EOAT) – sensorer, gripere og hurtigskiftere – gjør det mulig for roboter å overta repetitive oppgaver og gir dem mulighet for å håndtere mer presisjonskrevende og intelligente oppgaver som tidligere var for komplekse til å automatiseres.

Enda viktigere er at de avanserte verktøyene gir mulighet for samarbeid, som gjør at arbeidstakere og roboter kan arbeide trygt ved siden av hverandre takket være EOAT-robotenes brukervennlige egenskaper, intuitiv programmering og sikkerhetsfunksjoner.

Disse innovasjonene har bidratt til å øke EOAT-adopsjonen betydelig. Ifølge QYResearch forventes det globale EOAT-robotmarkedet, som ble verdsatt til 1580 millioner dollar i 2018, å nå 2740 millioner dollar innen slutten av 2025, og vokse med en gjennomsnittlig årlig vekstrate (CAGR) på 7,1 % fra 2019 til 2025[1].

Siden alle produksjonsanlegg har forskjellige krav til hvilke oppgaver som skal automatiseres, produktets form og størrelse samt type materialer og roboter, må produsentene finne de robotverktøyene som passer best til deres unike behov.

Prioritere EOAT framfor roboten
Takket være teknologiske fremskritt har EOAT blitt mer sofistikert og kan brukes til flere oppgaver. Nå vil måten robotene tas i bruk på og tilbehøret de utstyres med, bli mer integrert enn roboter alene. Siden endeeffektorer nå kan fungere bedre i flere miljøer, har roboter blitt tatt i bruk på flere områder enn noen gang de fem siste årene. I tillegg til å håndtere variasjoner innen produktstørrelse, vekt og form gjør EOAT det også mulig for roboter å håndtere flere prosesser på en gang. Siden EOAT gir robotene flere forbedrede funksjoner, og siden denne trenden vokser kraftig i produksjonsindustrien, vil vi snart se at roboter blir handelsvare. Hvilken type robot som brukes til oppgaven, betyr mindre enn EOAT-verktøyet.

Og etter hvert som flere aktører kommer inn på markedet og tilbyr mer avanserte løsninger til en redusert pris, må produsentene skifte fokus til «flere verktøy, flere bruksområder» i stedet for «flere roboter, flere bruksområder».

EOAT utvider antallet bruksområder der industriroboter, eller samarbeidende roboter (coboter), kan benyttes ved å gjøre dem smartere, mer reaktive og uavhengige. Dette hjelper produsenter med å nå flere produksjonsmål; fra å være mer fleksible og respondere raskere på endringer i markedet og kundenes behov til å øke innovasjonshastigheten. Derfor må produsentene fokusere på hvilken type verktøy som passer best til et spesielt bruksområde før de tar i bruk roboter.

Utviklingen av EOAT
Flere verktøy hjelper produsentene med å nå produksjonsmålene de setter. OnRobots RG2- og RG6-gripere, som kan gripe produkter av forskjellig størrelse og i forskjellige materialer, gir f.eks. bruksmuligheter på områder som maskinpass, plukk og plasser, emballering, palletering og montering.

Disse griperne er enkle å installere og gir rom for en mer fleksibel produksjon med mindre nedetid. De er kostnadseffektive og kan også håndtere store prosessvariasjoner.

Rosborg Greenhouse, Danmarks største urteprodusent, brukte RG6-griperen til å eliminere monotont arbeid og redusere høye lønnskostnader ved å bruke den side om side med mennesker for å pakke skjøre urter. Selskapet beskrev griperens fleksibilitet, brede arbeidsområde og skånsomme grep som tre grunner til at de valgte OnRobot som sin løsningsleverandør.

RG2-FT,verdens første intelligente griper som kan se og føle objekter ved hjelp av en innebygget dreiemomentsensor, er et annet innovativt verktøy som hjelper produsenter med å effektivisere produksjonen sin. I tillegg til at verktøyet er enkelt å installere og programmere, kan det registrere hvor arbeidsstykket er selv om det ikke er posisjonert nøyaktig. Dette øker produksjonseffektiviteten, reduserer risikoen for skade på produktet og gir økt presisjon, noe som gjør bruken tryggere for arbeidere og arbeidsplassen.

Bedre avkastning på investeringene (ROI)
Robotens evne til å håndtere stadig flere industrielle oppgaver takket være EOAT gir raskere avkastning på investeringene (ROI) for produsentene. Det er fordi de er fleksible og enkle å ta i bruk, og gjør det lett å veksle mellom flere oppgaver med minimalt behov for ytterligere programmering eller verktøybytte.

Robotverktøyene øker også produksjonen siden de kan arbeide døgnet rundt og samtidig fullføre oppgaver mer nøyaktig og pålitelig enn menneskelige operatører. EOATs trygge, samarbeidende og intelligente egenskaper senker også automatiseringskostnadene siden de ansatte kan samarbeide med robotene uten sikkerhetsgjerder, kompleks programmering eller ekstra installasjonskostnader.

Fremtiden er samarbeid
Takket være stadig smartere og mer fleksible verktøy kan roboter nå arbeide med høyere hastighet, styrke, sikkerhet og presisjon, og dermed håndtere en rekke oppgaver og hjelpe produsentene med å maksimere avkastningen på investeringene.

[1]https://weeklywall.com/2019/02/06/robotics-end-of-arm-tooling-market-trends-share-business-growth-leading-players-and-forecast-2025/

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Forbedrer arbejdsmiljø og fjerner flaskehalse: Fynske ROEQ lancerer unikt automatisk rullebånd til den mobile robot MiR5007.3.2019 13:57:20 CETPressemeddelelse

ROEQ's topmoduler til selvkørende mobile robotter fuldautomatiserer den interne transport ved at afskaffe manuel læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationerne. På USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago i april lancerer den fynske teknologivirksomhed en unik automatisk rullebane, som monteres på toppen af en MiR500, den største mobile robot fra Mobile Industrial Robots. Nyskabelsen hedder TR500 Top Roller og ventes at tage verdensmarkedet med storm, fordi fjerner manuelle flaskehalse i logistikkæden.