Et år efter lanceringen: ‘Ofte god efter’-initiativet har medført en række lignende tiltag i Europa
Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen. Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på ’bedst før’ og ’sidste anvendelsesdato’.
Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet ‘ofte god efter’ til ‘bedst før’-datomærkningen.
Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført ‘ofte god efter’-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb. Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.
Find yderligere info om ‘ofte god efter’ og citater fra flere partnere her
Halvering af madspild kræver pagter, ‘oft länger gut’-tilføjelser og EU-politisk handling
Også internt hos Too Good To Go er ‘ofte god efter’-udbredelsen gået stærkt. I Danmark har Too Good To Go lanceret en webshop, som forhandler produkter, som stadig er gode, selvom de nærmer sig eller har overskredet ‘bedst før’-datoen.
I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje ‘oft länger gut’ til datomærkningen. Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.
Disse er bare de første af en lang række initiativer, som i sidste ende skal bidrage til indfri FN’s verdensmål nr. 12.3 om, at det globale - og dermed også det europæiske - madspild skal være halveret i 2030.
Et ambitiøst mål, som Too Good To Go’s CEO, Mette Lykke, dog finder realistisk blandt andet på baggrund af den opbakning, som Too Good To Go’s datomærkningsinitiativer er blevet mødt med.
“Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs. Mit håb er derfor, at de mange politikere, der bakker op om vores initiativer vil bidrage til at få datomærkningerne højere på agendaen i EU-sammenhæng,” siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.
I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ‘Farm-to-Fork’-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden. Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem ‘bedst før’ og ‘sidste anvendelsesdato’.
For yderligere information
Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk
Nøgleord
Kontakter
Tanja Møller AndersenPR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016 og er i dag aktiv i 13 europæiske lande og er under opbygning i Sverige og USA.
I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad i form af bl.a. brød og kager, frugt og grønt, kolonialvarer, sushi, buffetmad og meget andet.
I Danmark er appen blevet suppleret med en webshop, Too Good To Go Markedsplads, hvor man kan købe overskudsvarer, der kommer direkte fra producenterne.
Endelig har Too Good To Go iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Ud over 'ofte god efter'-initiativet har virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og åbnet ’Too Good To Go Huset’ på Frederiksberg, hvor der løbende bliver afholdt oplæg og events om madspild.
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Madspildsskolen: Få styr på disse madmyter og mindsk dit madspild21.10.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De høje fødevarepriser har gjort det mere aktuelt end nogensinde at forlænge madens levetid. Men en række sejlivede myter er skyld i, at alt for meget mad ryger i skraldespanden uden grund. Måske har du hørt, at du ikke må genopvarme mad med spinat. Og at skrællen på græskaret ikke kan spises. Her får du styr på, hvad der er sandt, og hvad der er falsk.
Madspildsskolen blæser til kamp mod spild i fem danske byer7.10.2022 12:41:27 CEST | Pressemeddelelse
De høje fødevarepriser har gjort det mere aktuelt end nogensinde at reducere madspild. Derfor gentager Too Good To Go, Arla og Arla Fonden succesen og afholder madspildsskoler i fem danske byer i efterårsferien - med føtex som samarbejdspartner. På Madspildsskolen får familier redskaber og inspiration til at løsrive sig fra opskrifterne og være kreative med rester og overskudsvarer.
Nu kan danskerne hente overskydende drikkevarer landet over2.10.2022 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew er brændt inde med overskydende drikkevarer fra deres produktion. Derfor er de gået sammen med Q8 og Too Good To Go om at reducere spildet via Too Good To Go-appen til fordelagtige priser. Drikkevarerne kan hentes den 8. oktober på udvalgte Q8-servicestationer i hele landet.
Spansk tortilla med tomatpesto og friterede løg: Nanna vinder DM i overskudsretter29.9.2022 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Den store finale i DM i overskudsretter fandt onsdag aften sted i Storms Pakhus i Odense. Vinderen blev Nanna Buch Pedersen, der skabte stor begejstring i dommerpanelet med sin spanske tortilla.
Too Good To Go er den 7. mest downloadede mad- og drikkeapp på verdensplan21.9.2022 15:29:46 CEST | Pressemeddelelse
Over 13 millioner gange blev den danske madspildsapp Too Good To Go downloaded i første halvår af 2022. Dermed har appen erobret 7. pladsen over de mest downloadede apps på verdensplan i kategorien 'mad og drikke'.