Et andet år end forventet

”Det blev et helt andet år, end vi havde forventet, men samtidig har vi gennemført projekter og udviklet smøremiddelforretningen helt som planlagt.” Sådan lyder ordene fra OK’s markedschef for smøremidler, Torben Didia Rasmussen.
I OK har man videreudviklet på de services, man tilbyder kunderne. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

2020 blev et anderledes år, end de fleste havde forventet. Covid19 har sat en ny dagsorden – også på OK’s smøremiddelområde. Dog har man stadig haft mulighed for at arbejde videre med de tiltag, man havde planlagt, og man har haft fokus på at sikre kunderne både den kvalitet, service og rådgivning, som de har efterspurgt, selvom der er Corona.

Torben Didia Rasmussen er markedschef for smøremidler i OK, og han understreger, at Corona-perioden har givet mulighed for at arbejde videre med OK’s nye servicekoncept ”OK Fluid Partner”, som favner de services, man tilbyder kunder, der køber smøremidler hos OK.

”Vores nye koncept samler vores services i syv grupper, så de er tilgængelige på en mere overskuelig måde for vores kunder. Det handler om de services, som rækker ud over selve leveringen af smøremidler, og altså kan lette hverdagen for vores kunder. Det vil vi gerne kunne forklare kunderne på en let og overskuelig måde,” siger Torben Didia Rasmussen.

Tid brugt fornuftigt
I OK har man også brugt tid på at trimme sine processer og optimere i forhold til kundernes oplevelse, når de er i kontakt med OK.

”Vi håber, at kunderne mærker, at de får mere end bare smøremidler, når de handler hos os. Vi kan nemlig stå for alle de dele, der er relateret til anvendelsen af smøremidlerne,” siger Torben Didia Rasmussen.

Han nævner eksempelvis mulighed for rådgivning, lagerstyring, analyse og optimering af forbrug og processer. Hertil kommer, at vi har en servicetekniker, der kan hjælpe med de mere praktiske udfordringer omkring smøremidler som f.eks.  udskiftning af olie og filtre, udtagning af olieprøver på anlæggene samt rengøring af maskinerne i en produktion.

”I begyndelsen af året ansatte vi en maskinmester som vores tredje produkttekniker for smøremidler, da det skaber stor værdi for vores kunder, at vi kan tilbyde dem noget ekstra i forhold til know-how og kan rådgive dem inden for specifikke områder.

En anden hverdag
Selvom man i OK har arbejdet videre med forskellige projekter, har man selvfølgelig også mærket en ny hverdag.

”Covid19 har betydet, at en del af de møder, vi normalt har ude hos kunderne, har været holdt over telefonen eller via webløsninger. Der er også kunder og produktioner, som i perioder desværre har været lukket ned. Hos de kunder har det været vigtigt for os at rådgive dem i forhold til, hvordan man forbereder væsker, som eksempelvis kølesmøremidler, til at holde stille i længere tid,” siger Torben Didia Rasmussen.

”Generelt så ser det dog ud til, at vi kommer relativt pænt igennem 2020, og sammenligner vi os med både det danske og europæiske marked, så vækster vi også i 2020 vores smøreolieforretning,” siger han til slut.

Torben Didia Rasmussen, markedschef for smøremidler i OK
Torben Didia Rasmussen, markedschef for smøremidler i OK

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde i Viby J
  • OK tæller udover moderselskabet også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. Hele koncernen beskæftiger mere end 2.200 personer
  • Koncernresultatet for 2019: Omsætning: 9,9 mia. kroner. Resultat før skat: 586 mio. kroner
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, knap 200 vaskehaller (svanemærkede) samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser og er en af landets største leverandører af varmepumper.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer
  • Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer