Et af Europas største brintanlæg vises frem for H.M. Dronningen

I 2025 kan vi se frem til en reduktion på en halv mio. tons CO2. Det svarer til 11 pct. af den samlede CO2-udledning for landbaseret transport i 2020. Det kan kun lade sig gøre, fordi Fredericia i dag fremviser det anlæg, der bliver et af Europas største grønne brintanlæg.

H.M. Dronningen fører i dag an i rundvisningen for en grønnere fremtid. Det brintanlæg, som danner grundlag for besøget, hedder HySynergy og skal bl.a. producere grøn brint til konkurrencedygtige priser, så lastbiler, fly og skibe i fremtiden har tanken fyldt med grønne brændstoffer.

Elektrolyseanlægget har også en anden funktion; nemlig at reducere klimaaftrykket på Crossbridge Energys olieraffinaderi i Fredericia med op til en halv mio. tons CO2 i 2025. Og det vil skabe tusindvis af arbejdspladser lokalt og sætte Fredericia på det grønne verdenskort.

- Vi står på tærsklen til en ny og grønnere fremtid. Brint er nøglen til at producere grønne brændstoffer, hvilket kræver storskala brintproduktion, og HySynergy viser vejen til fremtiden. Infrastrukturen i form af brintrør er fuldstændig essentiel for, at denne skalering kan fortsætte og accelere den grønne omstilling, siger Finn Schousboe, CEO Crossbridge Energy A/S.

- Everfuel vil være klar til at levere store mængder brint ind i rørledningsnettet til indenlandske og internationale slutbrugere, men det er nu, der skal sættes politisk ind for at kultivere forbindelsen til de nordtyske aftagere, så vi i Danmark kan tage investeringsbeslutningen på produktionskapaciteten, siger Jacob Krogsgaard, CEO og grundlægger af Everfuel.

Hos Dansk Industri glæder man sig også over ambitionerne og potentialerne ved det enorme brintanlæg i Fredericia.

- I dag sender Fredericia et vigtigt signal til resten af Europa om, at den vil være hjemsted for en ny spirende industri i Danmark, der vil skabe op til 30.000 grønne arbejdspladser i primært Jylland og skaffe Danmark 100 mia. kr. i eksportindtægter i 2050. Vi har en unik position til at blive et europæisk kraftcenter, hvor brint er en bærende søjle, og som bygger videre på årtiers udvikling af grønne teknologier, siger direktør i DI Energi, Troels Ranis og uddyber:

- Med HySynergy sætter vi reel handling bag de grønne ord, og når det elektrolyseanlæg kører, er næste skridt at få styr på, hvordan vi kan eksportere den grønne brint videre til rygraden i Tyskland. Et stærkt hjemmemarked, som det Fredericia repræsenterer, er en forudsætning for at drive udviklingen, siger han.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Henrik Skou på tlf. 2829 4981

DI: Løkke-forslag om mindre risiko for danske virksomheder i Afrika er et rigtigt skridt3.5.2024 14:10:13 CEST | Pressemeddelelse

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen foreslog på African Nordic Business Meeting i dag at bruge Ukraine-modellen til en model for at mindske danske virksomheders risiko ved investeringer i Afrika. Det kan være en positiv begyndelse til nye principper for dansk udviklingsbistand, men det er ikke nok til at skabe virkelig forandring, mener adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.