Essays om livet og om at cykle

Ny opdateret udgave af essaysamlingen STRÆK TIDEN. Med nye essays og nyt forord af Brian Nygaard.

Cyklen er udgangspunktet, når Victor Boy Lindholm skriver om livet og livets indhold med cykelture i Italien, Tyskland, Frankrig, Schweiz og Danmark som bagtæppe. Refleksioner over kærlighed, smerte, glæde og kedsomhed fletter sig ind ud af det grundlæggende spørgsmål: Forstår man mere ved at befinde sig midt i begivenhedernes centrum?

På en cykeltur til Italien skriver Victor om fattigdom, flygtningekrisens urimelighed og David Foster Wallaces oplevelser på et krydstogtskib. I Tyskland om muren og dens betydning, om øst og vest, om at være rystende syg og miste en ven til døden. I Schweiz og Frankrig om at have penge, om ikke at have penge, om industrialiseringen, om ensomhed, om Brad Pitts rolle i Ved floden. I Danmark om Johannes V. Jensens vitalisme og idrætsglæde, om venskab, om J. P. Jacobsens litterære naturbeskrivelser, Sixten Sparre og Elvira Madigan. Og i samlingens sidste essay om, hvor kedeligt cykling egentlig er. Og som en strøm gennem alle teksterne løber spørgsmålet om, hvad menneskets plads er i naturen, i verden og samfundet, og hvordan vi kan være noget for hinanden

Skrevet om GULD af Victor Boy Lindholm:

”Det forekommer mig, at Lindholm giver ret præcis lyrisk stemme til en ung globalt opkoblet eksistens med et Interface-jeg, der både gerne vil være lidt gangster og lidt politisk bevidst.”

- Lilian Munk Rösing, Politiken

Victor Boy Lindholm:

Victor Boy Lindholm (f. 1991) debuterede i 2013 med digtsamlingen DRONE på forlaget AFV PRESS. Siden er udkommet den anmelderoste hyklertrilogi på forlaget Kronstork bestående af digtsamlingerne GULD (2014), NO HARD FEELINGS (2015) og RESORT (2017). Igennem en årrække har Victor Boy Lindholm rejst rundt på cykel i Europa, og disse rejser har skabt materialet for essaysamlingen STRÆK TIDEN. Victor Boy Lindholm skriver reportager og kulturstof for Dagbladet Information, og arbejder sideløbende som oversætter og dramatiker.

Titel: Stræk tiden
Forfatter: Victor Boy Lindholm
Forlag: TURBINE
Vejl. pris 179,95 kr.

Videnskabsmandens kærlighedserklæring til Sibiriens natur og urfolk10.6.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Manden som elskede Sibirien er en fascinerende og eventyrlig roman baseret på den tyske naturvidenskabsmand Fritz Dörries’ (1852-1953) personlige erindringer, der af hans oldebarn blev overdraget til norske Roy Jacobsen og hans kone Anneliese Pitz. Sammen har de skrevet en roman, der er en overvældende kærlighedserklæring til naturens verden, og som giver et fascinerende indblik i, hvor meget vores forhold til naturen og omverdenen har ændret sig på lidt over hundrede år.