Ernst & Young kårer Danmarks bedste vækstvirksomheder

Rådgivnings- og revisionsvirksomheden Ernst & Young kårer landets bedste vækstvirksomheder I konkurrencen Entrepreneur Of The Year

Ernst & Young’s vækstskaberkonkurrence Entrepreneur Of The Year er landets og verdens mest anerkendte koncept til fremme af entrepreneurship og vækst og er en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere. Sådan lød indledningen til vores pressemeddelelse sidste år, da Ernst & Young lod startskuddet lyde til godt tre måneders intensiveret søgen efter Danmarks bedste vækstskabere. Siden da har den globale finansielle og økonomiske krise vist tænder, og mange virksomheder har kæmpet mod virkningerne af den, og antallet af vækstvirksomheder er blevet mindre. Derfor har Ernst & Young besluttet sig for, at dette års tema for Entrepreneur Of The Year skal være ”Succes i modgangstider” .

- Med temaet ønsker vi at sende og stå for to kraftige signaler til alle I dansk erhvervsliv. For det første ønsker vi at tilkendegive, at den ekstra store indsats, der udfoldes for at holde en virksomhed fri af krisen, skal anerkendes ekstraordinært af omverdenen. For det andet ønsker vi endnu engang at understrege, at mennesker bag vækstvirksomheder skaber værdier for hele samfundet gennem skabelse af bla. arbejdspladser, ny anvendelse af teknologi, øget fokus på innovation og viden - og uden det samfundsmæssige bidrag, ville Danmark befinde sig i en endnu værre og endnu mere trængt økonomisk situation, siger Søren Strøm, som er partner og direktør for Entrepreneur Of The Year.

Søren Strøm tilføjer, at temaet også lægger op til en løsningsbaseret dialog om, hvilke værktøjer og initiativer, entrepreneurer og virksomheder kan gøre brug af for at finde vej ud af krisen og anvende krisen som afsæt til at gøre virksomheden endnu stærkere og endnu bedre rustet til en opgang I konjunkturerne.

Entrepreneur Of The Year er en konkurrence for ejerledede virksomheder. I Danmarks skal de deltagende virksomheder have eksisteret I minimum tre år, have mindst 20 ansatte og have øget antallet af ansatte, samt kunne vise en vækst på min 15 pct. I bruttoanvance eller omsætning I forhold til det foregående regnskabsår. Sidste år var der 1.476 virksomheder, der levede op til disse kriterier, men Ernst & Young forventer, at der i år vil være under 1.000 virksomheder, der kan opfylde kravene. Man skal helt tilbage til 2003 for at finde et tal på samme niveau.

- Alene faldet I antallet kvalificerede virksomheder taler sit eget sprog. Men det må og skal ikke flytte vores fokus på de virksomheder, der præsterer på trods af krisen, siger Søren Strøm.

Vinderen af Entrepreneur Of The Year 2009 findes gennem seks regionale kåringer, som dækker hele Danmark. Op til hver regionskåring udvælger en regionsjury op til seks nominerede virksomheder, hvor vinderen findes iblandt. Vinderne af de regionale kåringer går automatisk videre til landskåringen og skal i konkurrence med nominerede i flere kategorier dyste om at blive landsvinder. Ernst & Young har valgt at ændre kategorierne ved landskåringen, og kategorierne for 2009 - udover landsvinderen - ser således ud:

Growth DK

Vækstvirksomheder, der opfylder de generelle kriterier, og som har en klar vækststrategi med fokus på det danske marked.

Globalization

Vækstvirksomheder med en ambitiøs og succesrig global vision demonstreret gennem synlig succes på internationale markeder.

Innovation

Virksomheder, der er innovative i forhold til produktudvikling og design, og som samtidig kan fremvise vækst.

Cleantech

Virksomheder, der udvikler produkter, services og processer, der reducerer ressourceforbrug og forurening bedre end gængse teknologier.

Biotech

Virksomheder, der anvender moderne bioteknologi til at udvikle produkter eller services rettet mod menneskers eller dyrs sundhed, produktivitet i landbrugssektoren, forædling af fødevarer, vedvarende energikilder, industriel produktion og miljøstyring.

Start-up

Virksomheder med potentiale til at skabe høj vækst i de kommende år, og som derudover er kendetegnet ved, at de helt eller delvist er finansieret via eksterne investorer, herunder venturekapital og business angels. Virksomhederne skal være min. 2 år gamle.

Alle deltagende virksomheder bliver interviewet af repræsentanter for Ernst & Young, og interviewet danner grundlag for juryens bedømmelse. Både den regionale jury og juryen for landskåringen består af markante og anerkendte erhvervsledere med mangeårig erfaring i at se potentialer og udfordringer i virksomhederne. Direktør Christian Frigast fra Axcel A/S er formand, og han og juyens øvrige medlemmer lægger også vægt på andet end selve vækstallet - det drejer sig i høj grad også om, hvordan væksten og resultaterne er skabt gennem brug af de såkaldte bløde værdier som virksomhedskultur, medarbejderudvikling, etik og miljø.

- Selvom vi forventer, at krisen har sat sit præg på antallet af virksomheder i dette års Entrepreneur Of The Year, så forventer både jeg og vores formand for juryen, at vi bliver vidner til nogle succeser og bedrifter, der bærer nogle perspektiverende budskaber til alle, der interesserer sig for vilkårene for dansk erhvervsliv. Jeg tror, at når vi har afsluttet dette års konkurrence, er vi alle blevet meget klogere på, hvordan man anno 2009 tackler en økonomisk krise, når man er entrepreneur, siger Søren Strøm.

Entrepreneur Of The Year kan med stolthed i år præsentere en ny hovedsamarbejdspartner. Navnet er Jyske Bank, og banken vil i tæt samarbejde med Ernst & Young i den kommende tid være med til at skabe fokus på vækstvirksomheder og entrepreneurer, som også Jyske Bank anerkender som vigtige i bestræbelserne på at trække Danmark ud af krisen. Ernst & Young’s øvrige samarbejdspartnere er Erhvervs- og Byggestyrelsen, Dansk Erhverv, Codan og Connect Denmark.

Kontakt og information

Har du spørgsmål til denne pressemeddelelse, er du altid velkommen til at kontakte:

• Søren Strøm, direktør for Entrepreneur Of The Year og partner i Ernst & Young, telefon 35 87 27 38 / 51 58 27 38 (mobil) eller på e-mail: soren.strom@dk.ey.com

• Per-Henrik Goosmann, presse- og kommunikationschef, presseansvarlig for Entrepreneur Of The Year, telefon 35 87 29 29 / 51 58 29 29 (mobil) eller på e-mail:

per-henrik.goosmann@dk.ey.com

Vi vedhæfter vores informationsmateriale om Entrepreneur Of The Year.

Entrepreneur Of The Year dækkes bredt af danske medier. Vi har i år valgt at udvide vores presseservice til også at omfatte analyser og data på regionalt niveau. Du og din redaktion er velkomne til at kotakte os med særlige ønsker om information, der vedrører jeres udgivelsesområde.

Om Ernst & Young Entrepreneur Of The Year®

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year® er verdens mest prestigefyldte kåring af iværksættere. Prisen gør en forskel gennem den måde, hvorpå den tilskynder til iværksætteraktivitet og anerkender det bidrag, som ydes af mennesker, der inspirer andre med deres visioner, lederskab og resultater. Som den første og eneste virkeligt globale pris af sin slags hylder Ernst & Young Entrepreneur Of The Year® dem, som opbygger og leder succesrige, voksende og dynamiske virksomheder og anerkender disse gennem regionale, nationale og globale kåringer i over 135 byer i 50 lande.

Om Ernst & Young

Ernst & Young er et af verdens førende revisions- og rådgivningsfirmaer. Vores 130.000 ansatte verden over forenes af vores fælles værdier og en stærk og kontinuerlig fokus på at levere ydelser af høj kvalitet. Vi gør en forskel ved at hjælpe vores medarbejdere, vores kunder og vores omgivende samfund til at realisere deres potentiale. For mere information se venligst www.ey.com/dk.

Ernst & Young henviser til et eller flere medlemsfirmaer inden for Ernst & Young Global Limited (EYG), et britisk ‘private company

limited by guarantee’. EYG er den overordnede regulerende enhed i den globale Ernst & Young-organisation og yder ikke

kunderådgivning. Disse ydelser leveres af de firmaer, som er medlem af EYG. EYG og ethvert af de firmaer, som er medlem af

EYG, er en selvstændig juridisk enhed og hæfter ikke for noget andet medlems handlinger eller undladelser.

Information om Ernst & Young

Ernst & Young
Tagensvej
2200 København N

3587 2222http://www.ey.com/dk

Følg pressemeddelelser fra Ernst & Young

Flere pressemeddelelser fra Ernst & Young

Ny stor undersøgelse fra Ernst & Young på vej: Benchmark af det kommunale vækstmiljø - Entrepreneurship i Danmark 20085.3.2009 16:50:40 CET | Pressemeddelelse

Siden finanskrisen og den efterfølgende økonomiske nedgang for alvor startede i 3. kvartal 2008, er det blevet diskuteret, hvordan danske vækstvirksomheder klarer den alvorlige situation. Lige så interessant er det at se, om krisen har påvirket virksomhedernes placering på danmarkskortet, og hvad kommuner, regioner og stat kan bidrage med for at holde fast i vækstvirksomhederne, der skal udgøre et meget væsentligt bidrag til, at Danmark trækkes ud af krisen.