Erhvervsvenligheden går tilbage på Lolland-Falster

Guldborgsund Kommune er nr. 57 og Lolland Kommune nr. 72 ud af de 93 kommuner, som er med i Dansk Industris årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed. Begge kommuner går tilbage i forhold til sidste års undersøgelse.

Undersøgelsen af den lokale erhvervsvenlighed bygger på svar fra virksomheder over hele landet. Men med i vurderingen er også oplysninger om skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, og meget mere.

Resultaterne er opdelt i ti kategorier. Det giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

Den overordnede erhvervsvenlighed i Guldborgsund Kommune svarer nogenlunde til landsgennemsnittet, mens Lolland Kommune ligger en smule under. Sammenlignet med de øvrige kommuner i Region Sjælland ligger Guldborgsund Kommune på en 5. plads og Lolland Kommune på en 13. plads blandt de 17 sjællandske kommuner.

Guldborgsund Kommune: Virksomhederne efterlyser dialog

Guldborgsund Kommune går tilbage fra en 31. plads sidste år til en 57. plads i år. I de fleste underkategorier ligger kommunen i midten af feltet. Den klarer sig bedst i kategorierne brug af private leverandører og skatter, gebyrer og erhvervsarealer. Her ligger kommunen på en 26. plads. Til gengæld får kommunen den dårligste karakterer i arbejdskraft, hvor det bliver til en81. plads.

- Det er ekstremt vigtigt, at der er et frugtbart samarbejde mellem kommunen og virksomhederne. Mangel på arbejdskraft er en stor udfordring for virksomhederne, og der kan komme yderligere pres på i de kommende måneder og år. Derfor er der brug for et tæt samarbejde mellem virksomhederne, jobcentre og andre dele af kommunen, siger Kim Frimann, formand for DI Lolland-Falster

Lolland Kommune: Flere skal have en uddannelse

Lolland Kommune er gået en smule tilbage fra en plads som nr. 69 sidste år til 72 i år.

Kommunen klarer sig bedst i kategorierne brug af private leverandører (31. plads) og skatter, gebyrer og erhvervsarealer (36. plads). Til gengæld ender kommunen på en 80. plads, når man sammenligner kommunerne i forhold til uddannelse. Det tynger især, at der er en lav andel af personer i den arbejdsdygtige alder, som får en uddannelse efter folkeskolen.

- Arbejdskraft og uddannelse er en vigtig prioritet for virksomhederne, da de to ting hænger uløseligt sammen. Der har kommunen og virksomhederne en stor fælles opgave. Vi skal udnytte den stigende aktivitet på Lolland til at få alle med, siger Kim Frimann.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt Kim Frimann, formand DI Lolland-Falster, telefon 6130 1919, mail frimann@frimann.nu eller presserådgiver Claus Kaae-Nielsen, telefon 2332 6829.

Mail: lmlc@di.dk
Tlf. 3377 3087