Erhvervsudspil er et beskedent skridt i den rigtige retning

Hos brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne er man glad for, at Venstre med dagens erhvervsudspil blandt andet vil lette afgifterne for erhvervslivet. Men de 300 millioner kroner, som er afsat, vil kun være et beskedent skridt på vejen.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Slutspurten frem mod folketingsvalget den 5. juni er for alvor i gang. I dag præsenterede Venstre sit erhvervsudspil, der rummer i alt 17 initiativer, hvoraf det mest markante er oprettelsen af en pulje på 300 millioner kroner til at lette erhvervsafgifter.

”Det er tiltrængt, at valgkampen i højere grad end hidtil vender blikket mod forholdene for de danske virksomheder. Det er dem, der gennem vækst skal skabe hele grundlaget for det velfærdssamfund, som ellers hidtil har domineret politikernes valgløfter,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal, og uddyber:

”300 millioner kroner er ikke imponerende i forhold til, hvad politikerne har lovet til andre formål, men hver en krone tæller naturligvis,” siger Niels Jørgen Hansen.

Han betegner det også som positivt, at Venstre med dagens udspil vil holde bo- og gaveafgiften for familieejede virksomheder på fem procent.

”Vi har i Danmark mange familieejede virksomheder, der går i arv fra generation til generation. Og ved at holde arveafgiften i ro, vil det forhåbentlig blive mere attraktivt at fortsætte denne tradition og dermed holde virksomhederne på danske hænder,” siger Niels Jørgen Hansen.

Endelig konstaterer han med tilfredshed, at Venstre i sit udspil understreger sit fokus på at sikre den nødvendige arbejdsstyrke.

Yderligere information:
Adm. direktør Niels Jørgen Hansen, TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation, mobil: 40 74 43 60

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.