Erhvervsuddannelseslærere har svært ved at se, hvordan arbejdet med data forbedrer undervisningen
Alle erhvervsuddannelserne har i årevis haft et stort setup af systemer til kvalitetsudvikling, der tager afsæt i data om forskellige aspekter ved uddannelserne - fx de nationale elevtrivselsundersøgelser, frafaldstal, undervisningsevalueringer etc.
Mens både ledere og de medarbejdere på erhvervsuddannelser, der har ansvaret for at drive uddannelsernes kvalitetssikringssystemer vurderer, at brugen af forskellige data styrker kvaliteten af undervisningen, så er det mere uklart for erhvervsuddannelseslærerne, hvordan og om brug af data er med til at forbedre undervisningen.
Ledere og kvalitetsmedarbejdere oplever et løft
Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som har set på, hvordan erhvervsskoler arbejder med at bruge data til at skabe bedre kvalitet i undervisningen.
I undersøgelsen siger 95 % af kvalitetsmedarbejdere og 78 % af de pædagogiske ledere på erhvervsuddannelserne, at undervisningens kvalitet bliver løftet af det omfattende kvalitetsarbejde. Men de lærere, der i sidste ende skal omsætte data til bedre undervisning, er i tvivl om, hvordan data kan bidrage til bedre undervisning.
”Når erhvervsuddannelserne bruger så mange ressourcer på et omfattende kvalitetsarbejde, er det ærgerligt, hvis der er lærere der oplever, at dataarbejdet ikke tager skridtet fra dokumentation af kvaliteten af undervisningen til en udvikling af den. Især når det er forskningsmæssigt velunderbygget, at det at inddrage data potentielt kan være med til at forbedre undervisningen og styrke elevernes læring,” siger chefkonsulent Pernille Hjermov, der har deltaget i undersøgelsen.
Lærerne mangler tillid til data
Lærernes tvivl handler især om, at de ikke altid oplever, at de data, som indsamles om uddannelsen, er særligt relevante for dem og kan være svære at bruge ind i deres undervisning – fx hvis data fra trivselsundersøgelser er på et for overordnet niveau, hvis de data, de bliver bedt om at inddrage, er ’for gamle’ og ikke siger noget om den nuværende elevsammensætning og deres frafald, eller hvis lærerne ikke oplever, at eleverne er godt nok forberedte på undersøgelserne eller bliver stillet spørgsmål, de ikke forstår.
Det er en opgave for lederne af erhvervsuddannelserne at videreudvikle deres kvalitetsarbejde, så også lærerne oplever, at det giver mening for dem, og så kvalitetssystemet kan bidrage til, at kvaliteten af undervisningen løftes, anbefaler Pernille Hjermov:
”Erhvervsuddannelserne bør blive ved med at arbejde med, hvordan man kan komme fra dokumentation til udvikling, og hvordan man får arbejdet med data til at give mening for lærerne. Det handler om at udvælge de data, der er mest relevante og skrue op for de processer, hvor man rammesætter, drøfter og konkluderer på baggrund af undersøgelserne – sammen med lærerne. Derfor er det også et skridt i den rigtige retning, når der i den netop vedtagne aftale om bedre erhvervsuddannelser sættes fokus på elevinddragelse i opfølgningen på de nationale elevtrivselsmålinger. Det fokus kan med fordel udbredes til arbejdet med andre datakilder som fx skriftlige undervisningsevalueringer og frafaldstal, ” siger Pernille Hjermov.
Fakta: Sådan har vi gjort
Undersøgelsen bygger på to spørgeskemaundersøgelser blandt henholdsvis kvalitetsmedarbejdere og pædagogiske ledere på erhvervsuddannelserne. Der blev indsamlet henholdsvis 63 og 173 besvarelser, hvilket giver svarprocenter på 77 % og 66 %. Herudover er der gennemført casestudier på 6 forskellige erhvervsskoler. I casestudier indgik kvalitative interviews med i alt 19 lærere, 14 pædagogiske ledere og 9 kvalitetsmedarbejdere.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:2984 6711abo@eva.dkVedhæftede filer
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum