Erhvervsuddannelserne beskæres endnu en gang

Den forrige regering har efterladt en ubetalt regning på den forberedende grunduddannelse (FGU), som erhvervsuddannelserne pålægges at betale en stor del af.
Kasper Palm, forbundssekretær med ansvar for uddannelse, Dansk Metal

Erhvervsuddannelserne kommer igen til at bære de tungeste byrder. Regeringen og aftalepartierne har netop besluttet, at den tidligere regerings regning for FGU’en på 60 mio.kr. sendes til erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Dansk Metal mener, at det er en uansvarlig og kortsigtet måde at bedrive politik på. Særligt når alle ved, at manglen på faglærte bliver mere og mere akut, fortæller forbundssekretær Kasper Palm:

”Den forrige regering har efterladt en ubetalt regning, som erhvervsuddannelserne nu igen skal betale størstedelen af. Det er ikke bare kortsigtet, det grænser til det uansvarlige. Når samfundet mangler faglærte, så giver det ingen mening, at man bliver ved med at give dem kniven. Hvis man vil tiltrække flere til erhvervsuddannelserne, så skal man investere i erhvervsuddannelserne og ikke spare.”

Samtidig mener Kasper Palm, at regeringen sender blandede signaler, da de i september meddelte, at de ville fjerne det udskældte omprioriteringsbidrag på erhvervsuddannelserne og oveni ønskede at videreføre den såkaldte kvalitetspulje til erhvervsuddannelserne med 168 mio.kr. årligt i 2020-2023.

”Med omprioriteringsbidraget har erhvervsuddannelserne i en årrække oplevet en udhuling af uddannelseskvaliteten, som ellers langt om længe var blevet stoppet af regeringen. Det giver derfor ingen mening, at aftalepartierne nu vælger at spare på erhvervsuddannelserne igen. Det er jo to skridt frem og et tilbage,” uddyber Kasper Palm.

Keywords

Kasper Palm, forbundssekretær med ansvar for uddannelse, Dansk Metal

About Dansk Metal

Subscribe to releases from Dansk Metal

Subscribe to all the latest releases from Dansk Metal by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Dansk Metal