Erhvervstendens: Danske produktionsvirksomheder vinder østeuropæiske ordrer

På grund af et teknologisk forspring udkonkurrerer danske produktionsvirksomheder ifølge ekspert i stigende omfang østeuropæiske. En af dem, der har fået østeuropæiske ordrer, er trykkeriet LaserTryk.dk.
Trykkeriet LaserTryk.dk, der er blandt landets største, oplever, at østeuropæiske ordrer tikker ind på adressen i det nordlige Aarhus, og ifølge ekspert er det en tendens, der ser ud til at fortsætte for danske virksomheder. Foto: PR

Som regel hører vi om, at danske produktionsvirksomheder har det vanskeligt i konkurrencen med østeuropæiske firmaer. Men nu er der også tilfælde, hvor ordrerne går den anden vej – fra Østeuropa til Danmark. Ifølge ekspert er det kun begyndelsen. Trykkeriet LaserTryk.dk, der er blandt landets største, oplever, at masser af polske ordrer tikker ind på adressen i det nordlige Aarhus.

–Vi har konkurrencedygtige priser i forhold til østeuropæiske konkurrenter inden for high tech-produktioner, fordi vi har investeret massivt i teknologi og effektivitet. De senere år har vi investeret store tocifrede millionbeløb i nye maskiner, der er meget effektive. På den måde kan vi holde de samlede omkostninger lave på trods af et højere lønniveau, og det sætter os i stand til at vinde ordrer fra østeuropæiske trykkerier, fortæller Anders Grønborg, der er direktør hos trykkeriet.

Disse virksomheder slår udlandet

Ifølge ekspert Michael Mol, der er professor i strategisk og international management hos CBS, er der en række karakteristika, der kendetegner de virksomheder, som i særlig grad kan tage kampen op med udenlandske konkurrenter:

Virksomheder, der har en høj grad af digitalisering, en høj grad af kundeinvolvering og et højt innovationsniveau, kan fastholde internationalt konkurrencedygtig produktion i Danmark. Ikke overraskende er det især simple, arbejdstunge opgaver, der foregår i Østeuropa, men de er typisk outsourcet for lang tid siden, siger han.

Produktionen er på vej tilbage

Der er hele tiden opgaver, der bliver tilpas simple til, at østeuropæiske virksomheder kan overtage dem, men alligevel er vi ifølge Michael Mol kun få år fra, at en del af den tabte produktion begynder at komme tilbage til Danmark.

Produktionsomkostningerne i Østeuropa stiger kraftigt i disse år, og dermed forsvinder en del af det økonomiske incitament. Samtidig bliver en stor del af produktionen i Danmark automatiseret med robotter, og dermed kan det svare sig at rykke tilbage til eller forblive i Danmark, forklarer eksperten.

Det vil dog ifølge professoren være særdeles vigtigt, at danske virksomheder fastholder et højt innovationsniveau, da produktionsvirksomheder i Østeuropa og Kina ellers relativt nemt kan kopiere danske produkter og produktionsmetoder.

Hos LaserTryk.dk flytter nogle af de mest timekrævende arbejdsopgaver til Polen inden for den nærmeste fremtid, men hightech-produktionerne fortsætter i Danmark. På den måde sikrer trykkeriet sig ifølge Anders Grønborg konkurrenceevne ved alle grafiske ydelser.

–Vi har konkurrencedygtige priser i forhold til østeuropæiske konkurrenter inden for high tech-produktioner, fordi vi har investeret massivt i teknologi og effektivitet, siger Anders Grønborg (tv.), der her ses med kompagnon Esben Mols Kabell. Foto: PR

LaserTryk.dk A/S er med cirka 300 ansatte et af landets største trykkerier – og seks gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen består desuden af bogtrykkeriet Scandinavian Book A/S samt selskaber i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk