Dansk El-Forbund

Erhvervsskole dømt til at betale erstatning til lærling

Dansk El-Forbund har vundet vigtig sag for elektrikerlærling i Vestre Landsret. Lærlingen fik tilkendt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samt godtgørelse for svie og smerte
Artikel i fagbladet Elektrikeren

Arnold Christensen kom i 2016 alvorligt til skade ved en ulykke under uddannelsen til elektriker på Den jydske Haandværkerskole. Nu har han med hjælp fra Dansk El-Forbund (DEF) her i september vundet en vigtig sag om ansvaret for ulykken. Det skete, da Vestre Landsret kendte skolen erstatningsansvarlig for den skade, elektrikerlærlingen pådrog sig, skriver fagbladet Elektrikeren.

Som en del af undervisningen skulle han og holdet klatre op i en seks meter høj træmast med kun mastesko, sikkerhedsbælte, hjelm og handsker på. Før han klatrede op, fortalte Arnold Christensen læreren, at han led af højdeskræk. Det huskede læreren dog ikke bagefter.

Lærlingen fik indtryk af, at han skulle klatre op for at bestå, så det gjorde han. Cirka fire meter oppe, da han skulle klatre ned igen, fik han sat masteskoen forkert, så den ikke fik fat i stolpen. Han gled ned og landede på strakt ben på den vinterhårde jord. Herved fik han et stød op gennem kroppen – og tre brud på rygsøjlen og skader på knæene samt skulderen.

Arbejdsskade anerkendt

I tre måneder blev han behandlet med morfin, stift korset og halskrave. Trods situationen fik han fremrykket sine fag og udnyttede sygeforløbet til at færdiggøre skolen og derefter sit læreforløb – med omfattende skånehensyn – på normeret tid.

Arnold Christensens skade blev anerkendt som arbejdsskade. Han fik tilkendt et varigt mén på 15 procent efter, at sagen havde været i Ankestyrelsen.

Via forbundet rejste Arnold Christensen krav over for Den jydske Haandværkerskole om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samt godtgørelse for svie og smerte. Kravet udgjorde alene cirka 60.000 kroner, men for DEF og medlemmet var det væsentligste at få medhold i, at skolen var erstatningsansvarlig for ulykken.

Dømt til erstatning

Det afviste skolen, og DEF indgav derfor en stævning ved byretten ved ekstern advokat. Sagen blev tabt ved Retten i Randers, men DEF’s interne advokat ankede til Vestre Landsret. Her blev skolen ved dommen afsagt 8. september 2021 dømt til at betale den krævede erstatning. Ifølge Vestre Landsret burde skolen have tilrettelagt øvelsen således, at der blev anvendt faldsikringsline.

For Arnold Christensen og DEF har det især været vigtigt at få slået fast, at erhvervsskolerne har mindst samme ansvar for at sikre lærlingene, når de udfører øvelser på skolen, som arbejdsgiverne: De skal overholde arbejdsmiljølovens regler, hvorefter arbejdet skal tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Efter ulykken afgav Arbejdstilsynet et strakspåbud om at sikre, at masteklatring foregår med det nødvendige sikkerhedsudstyr – sikkerhedsline og faldunderlag – samt at masten ikke måtte være placeret tæt på en container. Da det var en læringsøvelse, kunne skolen have brugt dette udstyr uden, at det ville ødelægge den tekniske læring.

På grund af ulykken kan Arnold Christensen ikke arbejde med almindeligt elektrikerarbejde, så han har måtte udnytte sin uddannelse på anden vis. Han har fundet et arbejde, han kan klare. Læs mere i fagbladet Elektrikeren side 50.

Artikel i fagbladet Elektrikeren
Illustration: Artikel i fagbladet Elektrikeren web-størrelse