Erhvervspulje kan hjælpe virksomheder på vej til en varmepumpe

Der er gang i den grønne omstilling, og en ny erhvervspulje er udskrevet, som virksomheder kan søge del i, hvis de ønsker at udskifte deres gamle varmekilde til et miljøvenligt alternativ som eksempelvis en varmepumpe.
OK har stor erfaring med installation af varmepumper både hos erhverv og private. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

Erhvervspuljen giver virksomheder mulighed for at søge økonomisk støtte, hvis virksomheden skifter den gamle varmekilde ud med en mere miljøvenlig, som eksempelvis en varmepumpe. Der er dog en del, en virksomhed skal være opmærksom på, når man skal i gang med projektet.

En af landets førende varmepumpeinstallatører, energiselskabet OK, har mange års erfaring på markedet og rådgiver blandt andet om og hjælper virksomheder med installation, drift og finansiering. Erhvervspuljen kan være svær at gennemskue, derfor har OK allieret sig med en anden virksomhed, som kan rådgive kunderne omkring støttemidlerne.

”Det er vigtigt for os, at vores erhvervskunder får den helt rigtige sparring i forhold til at hente de her støttemidler hjem i forbindelse med skiftet til en varmepumpe. Derfor har vi lavet en aftale med en virksomhed, som har den nødvendige indsigt og kan hjælpe vores kunder med at søge støttemidlerne,” siger Klaus Kjær, markedschef i OK.

Beløb afhænger af CO2-reduktion
Klaus Kjær lægger vægt på, at for OK er det en fordel at have en ekstern samarbejdspartner, der har den omfattende viden omkring beregningerne, og derfor kan hjælpe kunden til at opnå den støtte, der er mulighed for at få.

”Det afhænger af virksomhedens nuværende forbrug og dermed den CO2-reduktion, det giver at skifte til en varmepumpe. Derfor kan beløbet ligge fra alt mellem 20.000 kr. og 100.000 kr. i støtte,” siger Klaus Kjær.

Vigtigt med den rigtige løsning
OK har mange års erfaring med varmepumpeinstallationer både hos private og virksomheder.

”Vi tager os af den del, der handler om rådgivning, opsætning, drift osv., hvor vi har stor erfaring og viden. Vi har efterhånden lavet mange installationer og hos flere forskellige typer virksomheder fra butikker, til campingpladser, til zoologiske haver. Vi kan se, at vores erfaring virkelig kommer i spil, når det handler om at finde den løsning, som passer til lige nøjagtig den aktuelle bygning. Det er så vigtigt, at varmepumpen er dimensioneret rigtigt,” siger Klaus Kjær.

Sidste år lavede OK en aftale med tyske Glen Dimplex, som producerer varmepumper i den størrelse, som virksomheder kan have brug for.

”Det var vigtigt for os at undersøge markedet og finde en leverandør, som kan producere den type varmepumper, som virksomhederne har brug for,” siger Klaus Kjær.

”Udover at vi gennem årene har udviklet vores rådgivning og service, så har vi også forskellige typer finansieringsløsninger, da det er forskelligt, om det passer en virksomhed bedst at lease, låne eller betale kontant,” understreger Klaus Kjær.

Hvem kan søge?
Erhvervspuljen er især relevant for små og mellemstore virksomheder, som har et ønske om at skifte den gamle varmekilde ud med en mere miljøvenlig varmekilde, som en varmepumpe. Det gamle anlæg skal minimum have kørt i to år for, at en virksomhed kan søge støttemidler i denne pulje. Kommuner, regioner og stat kan ikke søge del i støtten.

”Kunden kan trygt tage kontakt til os for at komme et skridt videre med selve varmepumpen, så videreformidler vi kontakt til vores samarbejdspartner omkring erhvervspuljen,” siger Klaus Kjær.

Klaus Kjær, markedschef hos OK, er tilfreds med erhvervspuljen, da den giver flere virksomheder  mulighed for at skifte til en varmepumpe. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Klaus Kjær, markedschef hos OK, er tilfreds med erhvervspuljen, da den giver flere virksomheder mulighed for at skifte til en varmepumpe. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.