Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer?

Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel:

• Sæt ord på bekymringerne.
    - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne.

• Inddrag din leder.
    - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen kommer for tæt på, at I får talt om individuelle behov, og løbende taler om jeres tilbagevenden.

• Spørg til dine kolleger.
    - Det kan stadig være svært at få arbejdstiden og privatlivet til at gå op, især hvis man har små børn, som fx skal hentes tidligere i den her tid. Del gerne gode erfaringer med hinanden, lyt til hinanden og sørg for at spørge ind til de af dine kolleger, som måske er ekstra udfordret.

Erhvervspsykolog Rasmus Højbæk. Foto: Krifa