Erhvervsminister besøgte LAG Midt-Nordvestsjælland

12.4.2017 13:28 | Landdistrikternes Fællesråd

LAG Midt-Nordvestsjælland havde onsdag besøg af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der sammen med borgmestre og udvalgsformænd fra Odsherred, Holbæk, Sorø, Lejre og Kalundborg kommuner, lagde vejen forbi Jyderup.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen besøgte onsdag LAG Midt-Nordvestsjælland.

Bestyrelsen for LAG Midt-Nordvestsjælland havde inviteret ministeren, for at give ham et indtryk af LAG-ordningen som en del af erhvervsfremmesystemet og vise ham flere af foreningens projekter, der har skabt lokal vækst og udvikling på Sjælland.

- Vi synes, at det var vigtigt, at erhvervsministeren fik et indblik i vores arbejde med at skabe udvikling i landdistrikterne, siger Flemming Larsen, formand for LAG Midt-Nordvestsjælland, og fortsætter:

- Vi havde blandt andet mulighed for at fortælle om nogle af de projekter, vi har støttet og den effekt, de har haft på det erhvervsmæssige område og ikke mindst, hvad de almennyttelige projekter har betydet i de enkelte lokalområder.

Formanden understreger, at et af de emner, der også blev berørt under ministerbesøget var muligheden for at nogle af de andre ordninger fra EU, der administreres af Erhvervsministeiret, kunne sammentænkes med LAG-ordningen. Dermed kunne man nemlig gøre brug af det stærke netværk, der er ude i LAG`erne, til at skabe endnu mere vækst lokalt, herunder også inden for turisme, understreger Flemming Larsen.

Ministeren besøgte samtidig et af de projekter, der har modtaget støtte fra LAG-midlerne.

Et af de projekter ministeren besøgte var urtehaven på Dragsholm Slot, som fik støtte i sidste programperiode. Urtehaven er et vigtigt element i slottets gastronomi - som de fik en Michelin stjerne for i februar - og virksomheden oplever en god synergi mellem erhvervsgæster, der kommer igen for at se urtehaven som private gæster, og den anden vej rundt, private gæster der kommer igen som erhvervsgæster.

I denne programperiode har LAG Midt-Nordvestsjælland støttet en opdatering og modernisering af slottets formidling. Visionen er, at projektet skal skabe synergi til Geopark Odsherred og styrke slottets betydning for landskabet i det omkringliggende område.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen var glad for besøget i LAG Midt-Nordvestsjælland.

- Det har været et interessant besøg i dag. Det er oplivende at se engagerede mennesker tage initiativ til at skabe beskæftigelse og udvikling på Sjælland. Det glæder mig samtidig, at der er et tæt samarbejde mellem kommunerne og LAG’en, så man trækker i samme retning i landdistriktsudviklingen, siger Brian Mikkelsen.

Landdistrikternes Fællesråd oplyser at der er 26 lokale aktionsgrupper, som dækker 56 kommuner og 27 småøer. LAG Midt-Nordvestsjælland dækker over Odsherred, Holbæk, Sorø, Lejre og Kalundborg kommuner, hvoraf flere af disse er medlem af Landdistrikternes Fællesråd.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Erhvervsminister Brian Mikkelsen besøgte onsdag LAG Midt-Nordvestsjælland.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.