Erhvervsløvinden Mia Wagner kaster sig ind i kampen for verdens børn

På kvindernes internationale kampdag kan UNICEF præsentere et nyt præsidiemedlem, der skal bidrage til arbejdet for alle verdens børn – erhvervskvinden Mia Wagner.

Direktør i Freeway-koncernen og kendt fra DR-programmet Løvens Hule, Mia Wagner, kaster sig ind i et nyt projekt - denne gang med en investering i børns fremtid. Hun skal fremover være en del af UNICEFs præsidium. ”Jeg har arbejdet med børn og børns rettigheder som advokat i mange år, og her har det været så enormt vigtigt, at vi har kunne tage udgangspunkt i Børnekonventionen. Så UNICEF har en særlig rolle for mig – ikke bare at passe på børnene, men også i anerkendelsen af, at der er nogle grundlæggende børnerettigheder som vi skal beskytte,” siger Mia Wagner.

Til forskel fra ambassadørkorps og goodwillrepræsentanter, er UNICEFs præsidium et rådgivende ekspertorgan, der kommer med indspark og råd til, hvordan UNICEF på bedste vis, forpagter det mandat, de har modtaget fra alle verdens lande – at passe på alle verdens børn.

Hos UNICEF er generalsekretær Karen Hækkerup begejstret over, at få Mia Wagner ombord som nyt præsidiemedlem. ”Mia kommer ikke alene med fantastisk og værdifuld erfaring fra erhvervslivet, hun kommer også med et engagement og en bevidsthed om vores fælles ansvar for alle verdens børn. Det sætter vi stor pris på hos UNICEF,” siger Karen Hækkerup.

Især pigers rettigheder og uddannelse ligger Mia Wagner på sinde.

”Vi skal selvfølgelig både passe på drengene og pigerne, men nogle gange har særligt pigerne brug for det ekstra lille skub. Vi skal hjælpe piger til at forfølge deres potentiale – at ’stå på tæer’ – hvor de tør at stræbe efter mere. Her skal vi som kvindelige rollemodeller blive bedre til at vise piger, at det er en vej, man kan gå.”

UNICEF’s præsidium består af følgende medlemmer: https://www.unicef.dk/bestyrelse-og-netvaerk/praesidium/

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk