Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Faldende international efterspørgsel, stor usikkerhed omkring udviklingen i covid-19 og den globale økonomi samt begrænsede muligheder for erhvervsrejser. Det er nogle af de helt centrale udfordringer for dansk eksport lige nu. Sådan lyder meldingen fra otte erhvervsledere, der hver repræsenterer otte forskellige brancher, som er særligt udfordret af coronakrisen.

Sammen med bl.a. Dansk Industri og fagbevægelsen præsenterer de 15. september 96 anbefalinger til, hvordan politikere og myndigheder kan yde tiltrængt førstehjælp til danske eksportvirksomheder med nye tiltag, der ikke bare afbøder krisens konsekvenser, men også afsøger nye eksportmuligheder.

- Danske virksomheder på tværs af forskellige sektorer, geografiske placeringer og størrelse har sammen bidraget med løsninger, der kan hjælpe Danmark ud af den værste eksportkrise i nyere tid. Hvis anbefalingerne bliver omdannet til konkret politik og tiltag, vil vi stå meget stærkere i den globale konkurrence, siger Lars Sandahl Sørensen.

I regeringens sommerpakke blev der afsat 485 mio. kr. til nye eksportinitiativer, som førte til, at regeringen i august nedsatte Forum for genstart af dansk eksport og de otte genstartsteams inden for produktion og grøn teknologi, life science, luftfart, mode og tekstil, turisme og oplevelsesøkonomi, fødevarer, det maritime område samt et samlet team for små- og mellemstore virksomheder.

- Vi skal gøre alt, vi overhovedet kan for at holde hånden under og udvikle danske eksportvirksomheder og de ca. 840.000 danske arbejdspladser, der er knyttet til eksporten. Dansk eksport er den vigtigste drivkraft for Danmarks vækst, velfærd og velstand, siger Lars Sandahl Sørensen.

Coronakrisen har meget store konsekvenser for dansk erhvervsliv. Alene i 2020 vurderer DI, at eksporten vil falde med ca. 10 pct. Markedslukninger har sat en stopper for mange eksporteventyr i 2020. Der er stor usikkerhed om den fremtidige udvikling i sundhedskrisen og den økonomiske krise, og den dystre prognose for dansk eksport vil sandsynligvis fortsætte i 2021, vurderer DI-topchefen.

- Når dansk eksport falder så markant, så rammer det ikke bare virksomhederne men hele Danmark og det grundlag, der sikrer vores fælles velfærd. Der er akut behov for konkret handling, hvis vi skal vende udviklingen. Nu leverer vi nogle af løsningerne, men efter 2020 vil der fortsat være behov for yderligere politiske tiltag i takt med at den globale udvikling skrider frem, siger Lars Sandahl Sørensen.

Eksportvirksomhedernes udfordringer varierer meget på tværs af brancher. Fødevaresektoren og life science-industrien er mindre konjunkturfølsomme og ramt i mindre grad end eksempelvis turisme og oplevelsesøkonomien og luftfarten. De 96 anbefalinger er designet til at holde hånden under de mest udsatte brancher, og samtidig understøtte tiltag der gør det muligt at vende nedtur til optur og kapre nye markedsandele.

- Hvis dansk erhvervsliv skal lykkes at redde eksporten, er der ikke bare brug for at vi finder løsninger på eksisterende eksportudfordringer, men at vi samtidig afsøger nye eksportmuligheder. Det handler om, at danske virksomheder og medarbejdere skal stå så stærkt i konkurrencen som overhovedet muligt.

Eksempelvis skal vi inden for alle sektorer sætte turbo på den grønne omstilling, udnytte digitaliseringens mange muligheder og lette for adgang til den globale markedsplads for erhvervsrejsende samt styrke forskning og udvikling. Derudover er der akut brug for bedre adgang til likvider og eksportkredit.

Efter mødet i dag begynder den politiske proces, som skal munde ud i en endelig fordeling af midlerne.

For yderligere kommentarer og information kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf. +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.