Erhvervslivet sidder fast i et corona-jerngreb

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at virksomhederne fortsat er kraftigt påvirkede af coronapandemien. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er der brug for langsigtede politiske planer, som kan dæmpe usikkerheden i dansk erhvervsliv.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

De foreløbige tal for erhvervstilliden i maj viser, at det dramatiske fald i april desværre ikke bliver løftet. Erhvervstilliden faldt således fra 95,5 i marts til 50,5 i april, og det tyder på, at maj-tallet ender på 51,3. Det er således stadig et historisk lavt niveau, som blandt andet skyldes stor usikkerhed over for fremtiden.

”Det er helt centralt, at virksomhederne har mest mulig viden om, hvad deres rammevilkår er. Hvornår åbner grænserne? Og hvilke sundhedsmæssige retningslinjer skal vi følge? Hvis der er uklarhed om den slags fundamentale ting, er det enormt svært at tage beslutninger som virksomhedsejer,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og fortsætter:

”Derfor bør politikerne lægge nogle langsigtede spor for erhvervslivet. Hvis vi bare slukker for de forskellige midlertidige hjælpepakker til landets virksomheder fra den ene dag til den anden, så kommer det til at give problemer,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Hos medlemsvirksomhederne i TEKNIQ Arbejdsgiverne står det klar, at omsætningen daler, ledigheden stiger, og ordrebøgerne tynder ud. De seneste tal viser, at 52 procent af virksomhederne i metalindustrien, 76 procent af vvs- og blikkenslagervirksomhederne og 79 procent af el-installatørerne har oplevet fald i omsætningen på grund af coronapandemien.

”Brancherne kunne i begyndelsen holde sig kørende på de opgaver eller projekter, hvor man allerede var i gang med arbejdet. Men hvis telefonen ikke længere ringer, trækker det spor fremadrettet. Selvom landet er begyndt at genåbne, så er coronakrisen bestemt ikke overstået,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.