Erhvervslivet roser aftale om flere studiepladser

I erhvervslivet er de store smil fremme, efter at uddannelses- og forskningsministeren nu med alle Folketingets partier har indgået en aftale, at der skal oprettes 5.000 nye uddannelsespladser på uddannelser med gode beskæftigelsesmuligheder og mange afviste. DI har længe efterspurgt flere studiepladser på især de tekniske, naturvidenskabelige og visse samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor erhvervslivet mangler kvalificerede medarbejdere.

- Det er virkelig gode nyheder. Det her er noget, vi har arbejdet for længe, og jeg vil gerne rette en meget stor tak til politikerne for at tage ansvaret på sig og finde pengene til flere pladser. Forventningen er, at mange unge vil søge ind på videregående uddannelser i år – og nu er der flere studiepladser i hele landet, siger underdirektør for uddannelse og forskning i DI, Mette Fjord Sørensen.

Beregninger fra DI viser, at der i 2019 blev afvist 2.600 kvalificerede ansøgere på universitetsuddannelser med lav ledighed - alene fordi der ikke var plads. Med udsigt til at endnu flere unge vil søge ind på de videregående uddannelser til sommer, vil der være behov for mange flere uddannelsespladser.

- Jeg synes, at det er positivt, at der er fokus på studiepladser, der retter sig mod det private erhvervsliv, hvor der er mange unge, som afvises.  Vi smider guld på gaden, når vi afviser unge kvalificerede ansøgere, fordi der ikke er pladser nok. Det giver ingen mening, hverken for de unge eller for erhvervslivet. Derfor er jeg meget glad for udsigten til, at der nu kan optages mange flere, siger Mette Fjord Sørensen.

- Nu skal institutionerne så tage ansvaret på sig og oprette pladserne på de rette uddannelser, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør for uddannelse og forskning Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, e-mail mfj@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI samler 25 erhvervsledere, der skal fremme mangfoldighed i dansk erhvervsliv2.7.2020 13:59:15 CESTPressemeddelelse

Dansk erhvervsliv skal blive bedre til at tiltrække og fastholde talent af forskellige køn, alder og baggrund, hvis vi skal sikre vores innovations- og konkurrenceevne. Derfor nedsætter DI et nyt specialudvalg med Lars Rasmussen i spidsen, der er bestyrelsesformand for en række life science virksomheder. Mangfoldigheds- og ligestillingspolitik skal spille en central rolle i erhvervspolitikken, mener DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen.

DI: Klimaaftale tager flere store skridt ind i en grønnere fremtid22.6.2020 06:21:07 CESTPressemeddelelse

Med dagens klimaaftale står et bredt flertal i Folketinget sammen om en lang række tiltag, som vil fremme den grønne omstilling i Danmark og bane vejen for, at Danmark når nærmere klimamålsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. DI glæder sig over aftalen, som i høj grad også tager afsæt i anbefalingerne fra erhvervslivets klimapartnerskaber og følger sigtelinjerne i DI’s egen 2030-plan. Samtidig hilser DI planerne om en grøn skattereform til efteråret velkomne.