Erhvervslivet roser aftale om flere studiepladser

I erhvervslivet er de store smil fremme, efter at uddannelses- og forskningsministeren nu med alle Folketingets partier har indgået en aftale, at der skal oprettes 5.000 nye uddannelsespladser på uddannelser med gode beskæftigelsesmuligheder og mange afviste. DI har længe efterspurgt flere studiepladser på især de tekniske, naturvidenskabelige og visse samfundsvidenskabelige uddannelser, hvor erhvervslivet mangler kvalificerede medarbejdere.

- Det er virkelig gode nyheder. Det her er noget, vi har arbejdet for længe, og jeg vil gerne rette en meget stor tak til politikerne for at tage ansvaret på sig og finde pengene til flere pladser. Forventningen er, at mange unge vil søge ind på videregående uddannelser i år – og nu er der flere studiepladser i hele landet, siger underdirektør for uddannelse og forskning i DI, Mette Fjord Sørensen.

Beregninger fra DI viser, at der i 2019 blev afvist 2.600 kvalificerede ansøgere på universitetsuddannelser med lav ledighed - alene fordi der ikke var plads. Med udsigt til at endnu flere unge vil søge ind på de videregående uddannelser til sommer, vil der være behov for mange flere uddannelsespladser.

- Jeg synes, at det er positivt, at der er fokus på studiepladser, der retter sig mod det private erhvervsliv, hvor der er mange unge, som afvises.  Vi smider guld på gaden, når vi afviser unge kvalificerede ansøgere, fordi der ikke er pladser nok. Det giver ingen mening, hverken for de unge eller for erhvervslivet. Derfor er jeg meget glad for udsigten til, at der nu kan optages mange flere, siger Mette Fjord Sørensen.

- Nu skal institutionerne så tage ansvaret på sig og oprette pladserne på de rette uddannelser, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør for uddannelse og forskning Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, e-mail mfj@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:12:30 CESTPressemeddelelse