Erhvervslivet har fået bedre vilkår på Bornholm

Det går bedre med erhvervsvenligheden på Bornholm. Regionskommunen er rykket 15 pladser frem på Dansk Byggeris rangliste over de danske kommuners erhvervsvenlighed i 2018. Bornholm ligger dog stadig i nederste halvdel som nummer 64.

Der er fremgang at spore for erhvervslivet på Bornholm, viser Dansk Byggeris årlige analyse.

- Vi har i Dansk Byggeri Bornholm en vedvarende dialog med Regionskommunen om vilkårene for virksomhederne på Bornholm. Jeg håber meget, at vi nu kan udbygge dialogen til et samarbejde til gavn for alle parter, så virksomhederne kan få bedre rammevilkår, og så Regionskommunen kan kravle endnu højere op næste år, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Bedre samarbejde mellem skole og virksomheder
Fremgangen skyldes flere ting. Blandt andet har Regionskommunen nedsat gebyret på at behandle byggesager. Og Regionskommunen udliciterer også en række driftsopgaver på det tekniske område til private virksomheder.

- Vi har en løbende dialog med Regionskommunen om at gøre en endnu større indsats for at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Der er også vedtaget en politik om, at folkeskoler skal tilbyde erhvervspraktik i afgangsklasserne. Desuden har Regionskommunen medarbejdere til at koordinere samarbejdet mellem folkeskole og virksomheder. Det er den rigtige vej at gå, når vi i virksomhederne mangler faglært arbejdskraft, og det er med til at rykke Bornholm længere opad på listen, siger Jens Koefod.

Sådan er Bornholm placeret på ranglisten

Kommune

Ændring

Bornholm

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88, jk@ple.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40, nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.