Erhvervslivet har fået bedre vilkår på Bornholm

Det går bedre med erhvervsvenligheden på Bornholm. Regionskommunen er rykket 15 pladser frem på Dansk Byggeris rangliste over de danske kommuners erhvervsvenlighed i 2018. Bornholm ligger dog stadig i nederste halvdel som nummer 64.

Der er fremgang at spore for erhvervslivet på Bornholm, viser Dansk Byggeris årlige analyse.

- Vi har i Dansk Byggeri Bornholm en vedvarende dialog med Regionskommunen om vilkårene for virksomhederne på Bornholm. Jeg håber meget, at vi nu kan udbygge dialogen til et samarbejde til gavn for alle parter, så virksomhederne kan få bedre rammevilkår, og så Regionskommunen kan kravle endnu højere op næste år, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Bedre samarbejde mellem skole og virksomheder
Fremgangen skyldes flere ting. Blandt andet har Regionskommunen nedsat gebyret på at behandle byggesager. Og Regionskommunen udliciterer også en række driftsopgaver på det tekniske område til private virksomheder.

- Vi har en løbende dialog med Regionskommunen om at gøre en endnu større indsats for at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Der er også vedtaget en politik om, at folkeskoler skal tilbyde erhvervspraktik i afgangsklasserne. Desuden har Regionskommunen medarbejdere til at koordinere samarbejdet mellem folkeskole og virksomheder. Det er den rigtige vej at gå, når vi i virksomhederne mangler faglært arbejdskraft, og det er med til at rykke Bornholm længere opad på listen, siger Jens Koefod.

Sådan er Bornholm placeret på ranglisten

Kommune

Ændring

Bornholm

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88, jk@ple.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40, nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk