Erhvervsklimaet i Kolding rammes af havnesag

Kolding Kommune dykker til en plads som nummer 65 i årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 134 virksomheder i Kolding Kommune. Det er et fald på 26 pladser fra undersøgelsen sidste år.

- Det er alvorligt, men der er nok ingen tvivl om, at havnesagen rammer den samlede vurdering af Kolding Kommunes erhvervsklima. Heldigvis tyder alt nu på at der er fundet en god løsning for havnen, vi kan også konstatere at der er mange positive tilbagemeldinger fra virksomhederne til Kolding Kommune i årets undersøgelse. For Kolding er fortsat et stærkt erhvervsområde med generelt gode erhvervsvilkår for virksomhederne, siger formand for DI Trekantområdet, adm. direktør Carsten Kind.

Kolding Kommune bliver bl.a. højt værdsat for sin uddannelsesindsats. Og faktisk er Kolding anden bedst i landet til at løfte elevernes karaktergennemsnit i folkeskolen. Det vidner om en folkeskole af høj kvalitet. Virksomhederne er også positive over for de kommunale folkeskolers samarbejde med virksomhederne f.eks. virksomhedsrelevant undervisning og virksomhedsbesøg.

- Det er vigtigt, for folkeskoleeleverne er fremtidens kvalificerede medarbejdere i virksomhederne, så med gode grundlæggende færdigheder og en god kontakt imellem folkeskolen og virksomhederne, jo bedre kan vi introducere de mange gode karrieremuligheder i virksomhederne. Samtidig kan vi med tilfredshed konstatere, at Kolding Kommune gør en stor indsats for at kunne tilbyde gode ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i kommunen, siger Carsten Kind.

Men samlet set går det tilbage med virksomhedernes bedømmelse af erhvervsklimaet i Kolding. Specielt udtrykker virksomhederne utilfredshed med skatteniveauet i kommunen. Derudover er det virksomhedernes vurdering, at kommunens image har lidt skade. Det gælder især i relation til kommunens evne til at tiltrække nye virksomheder men også borgere til kommunen.

Dialogen imellem virksomhederne og kommunen vurderes også lidt lavere i årets undersøgelse. Det gælder virksomhedernes oplevelse af dialogen med kommunens politikere, men især kommunens formidling af væsentlige informationer til virksomhederne. Derudover går tilfredsheden med byggesagsbehandlingen tilbage.

- Vi har nu alle en forpligtelse til at se fremad. Når vi spørger virksomhederne, hvad der er vigtigst for kommunen at prioritere fremover, så er det helt uden sammenligning infrastruktur og transport, der bliver nævnt som det vigtigste at koncentrere sig om for at fremme erhvervsklimaet. Så det håber jeg, vi i fællesskab kan finde gode løsninger på. Ikke mindst håber jeg, at vi snarest får held af vores fælles kamp for at få udbygget motorvejen rundt om Kolding. Det vil givetvis kunne lette presset på infrastrukturen i hele området, siger Carsten Kind.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkeligt antal svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.