Erhvervsklima: Lolland-Falster stormer frem

Guldborgsund Kommune fortsætter sidste års markante fremgang og Lolland Kommune rykker nu også kraftigt frem i DI´s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor landets kommuner bliver sammenlignet. Guldborgsund kommune rykker 27 pladser frem i Lokalt Erhvervsklima 2018 og ligger nu i den øverste tredjedel som nummer 31. Lolland kommune rykker 25 pladser frem til en plads i midterfeltet til nummer 52. Dermed rykker Lolland-Falster samlet set mest frem af de 19 områder i Danmark, som DI arbejder med.

Ny formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann roser de to kommuner:

- Begge kommuner arbejder seriøst og målrettet med erhvervsservice og erhvervsudvikling bl.a. via Business Lolland-Falster. Derudover rykker de store infrastrukturprojekter nu for alvor, og det smitter også af, tror jeg. Vi har mulighederne for her midt mellem Hamborg og København at skabe et nyt bæredygtigt tyngdepunkt for produktion, som kommer alle til gode. Den chance er vi i gang med at gribe sammen, siger Kim Frimann.

Undersøgelsen bygger på en række spørgsmål om kommunerne, som 129 lokale virksomheder i de to kommuner har svaret på. Inden for forskellige kategorier bliver virksomhedernes svar suppleret med statistik, hvilket tilsammen giver et billede af erhvervsklimaet.

- Vi skal primært kigge efter de langsigtede tendenser i undersøgelsen. Guldborgsund har nu løftet det samlede erhvervsklima i en årrække, mens det har gået mere frem og tilbage for Lolland Kommune. Men der er ingen tvivl om, at området generelt er på vej frem, siger Kim Frimann.

I det meste af landet er mangel på medarbejdere et stort emne. På Lolland-Falster oplyser lidt mere end hver tredje virksomhed, at de inden for det seneste år ikke har kunnet få alle ledige stillinger besat med de folk, som de ønskede. Nogle af de virksomheder oplyser, at det har medført tab af ordre.

- Vi har samme udfordring her som i andre vækstområder. Det er godt, at undersøgelsen fx viser, at virksomhederne i Lolland kommune er særligt tilfredse med samarbejdet med jobcenteret, men vi skal finde nye løsninger både lokalt og nationalt, pointerer Kim Frimann.

Virksomhederne i Danmark peger generelt på infrastruktur og netop arbejdskraft, som de emner kommunerne bør prioritere højest. Særligt for Lolland-Falster peger virksomhederne dog ekstra meget på uddannelse som et vigtigt emne.

- Der bliver færre unge, og det kan mærkes i ungdomsuddannelserne på Lolland-Falster i disse år. Vi har særligt fokus på erhvervsuddannelserne, men vi bør nok se bredt på vigtigheden af gode uddannelser til vores børn og unge. Der er behov for en fælles plan for uddannelserne, og vi skal have flere børnefamilier til at vælge vores område til, afslutter Kim Frimann.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger, kontakt chefkonsulent i DI Kristian Birkegaard krbi@di.dk, tlf.: 6060 0547 eller pressekoordinator i DI Bo Hjuler boh@di.dk, tlf.: 2328 4912