Business Esbjerg1

Erhvervsdirektør: Esbjergs erhvervsliv har brug for en stærk fortælling

Virksomhedernes oplevelse af kommunens tiltrækningskraft og image samt evnen til at tiltrække nye virksomheder og borgere er ikke i top. Business Esbjergs direktør Susanne Nordenbæk er overbevist om, at den nye fælles fortælling, som det igangværende brandingsamarbejde med kommunen, havnen og Education Esbjerg skal resultere i, vil rette op på det billede.
Business Esbjerg-direktør Susanne Nordenbæk.

Esbjerg har en stolt erhvervshistorie med rivende udvikling og adskillige succesfulde omstillingsprocesser. I årtier og generationer har byen været præget af en driftighed, omstillingsparathed og arbejdsomhed, som har ført områdets erhvervsliv fra det ene store væksteventyr til det næste.

Alligevel kæmper kommunen med at lokke tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til området. Selvom tre ud af fire virksomheder i Esbjerg Kommune ifølge en undersøgelse fra Dansk Industri vil anbefale andre virksomheder at flytte til kommunen, udtrykker en stor andel samtidig bekymring for kommunens image og evne til at tiltrække såvel nye virksomheder som borgere.

”Her i vores område lever vi måske lidt efter devisen om, at den, der lever stille, lever godt. Sydvestjyder er jo nok ikke dem, der råber højest om egne succeser og styrker.  Vi har jo rent faktisk både en flot historie og et stærkt erhvervsliv i dag, som vi i dén grad kan være stolte af, men den spændende udviklingsfortælling er ikke kommet langt nok ud til en bredere offentlighed. Det skal vi blive endnu bedre til at få fortalt om, så vi først og fremmest får øget kendskabsgraden til vores område og vores virksomheder,” siger Susanne Nordenbæk, der er direktør i Sydvestjyllands største erhvervsorganisation, Business Esbjerg.

Koordineret og offensiv strategi

Business Esbjerg-direktøren understreger, at det handler om at finde frem til de unikke styrker, som er kendetegnende for området, og derved få skabt en stærk fortælling, som kan øge kendskabet.

Brandingprocessen skal hjælpe og med at få defineret og blive skarpe på, hvad vi skal være kendte for, hvad vores unikke styrker og kendetegn er, så det bliver tydeligere for omverdenen, hvad Esbjerg står for. Vi skal have identificeret den DNA og differentieringsfaktor, der styrker vores områdes tiltrækningskraft, så vi kan sikre fortsat vækst. Et godt og stærkt image er afgørende for kommunens evne til at fastholde og tiltrække succesfulde virksomheder og kvalificerede medarbejdere.”

Hun peger på, at det er en kæmpe styrke, at fire af områdets aktører er gået sammen i samarbejdet om en fælles fortælling og får input fra virksomheder, uddannelsesinstitutioner, offentlige arbejdsgivere og andre relevante parter.

”En bevidst, aktiv, offensiv og koordineret brandingstrategi for vores område er et meget stærkt våben, som vil give de bedste forudsætninger for, at vores fortælling også bliver hørt. Den skal være et aktiv, der kan øge byens og områdets tiltrækningskraft overfor nyt erhvervsliv og ny arbejdskraft. Vi skal sætte megafonen til en stærk, fælles fortælling med forankring og opbakning i lokalsamfundet, som vi står sammen om og som kan vække den lokale stolthed,” udtaler Susanne Nordenbæk.

ESBJERGS ARBEJDE MED DET NYE BRAND

Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg havn arbejder sammen med en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere på at identificere og implementere en ny strategisk retning og et nyt Esbjerg-brand som skal understøtte bosætning og vækst i hele kommunen. I disse måneder tager de fire partnere de første skridt i et arbejde som skal præge indsatser og aktiviteter de næste 10-20 år.

Susanne Nordenbæk
Direktør, Business Esbjerg
Mail: sun@businessesbjerg.com

Business Esbjerg-direktør Susanne Nordenbæk.

Information om Business Esbjerg1

Business Esbjerg1
Niels Bohrs Vej 6
6700 Esbjerg

Esbjergs og Fanøs erhvervs­fremmeorganisation

Business Esbjerg skaber de bedst mulige betingelser for at drive virksomhed, bo og studere i Esbjerg og Fanø kommuner

Sammen med erhvervslivet inspirerer vi til nye muligheder for udvikling og vækst til gavn for virksomheder og borgere. Det er vores ambition at være en betroet og professionel samarbejdspartner for vores medlemmer. Vi er til for dem. Samarbejdet tager altid udgangspunkt i vores lokale forankring – med et blik for globale tendenser. Således søger vi muligheder for virksomhederne i deres mål om at udvikle sig og vokse, uanset hvilket udgangspunkt, de har.

Vi arbejder for bedre rammevilkår og bidrager til dagsordenen på et lokalt, regionalt og nationalt niveau – til gavn for vores medlemmer. Vi vil skabe værdi hver dag. Ikke bare for erhvervslivet, men også for turister, arbejdstagere og studerende. Vores projekter og tilbud, lige fra karrieremesser og turismeprojekter, til ledernetværk og start-up tilbud, skal give værdi, der kan mærkes.

Følg pressemeddelelser fra Business Esbjerg1

Flere pressemeddelelser fra Business Esbjerg1