Kuben Management A/S

Erhvervsbyggeriet er permanent forandret

Den fortsatte udvikling af erhvervsstrukturen betyder, at fremtidens erhvervsbyggeri i høj grad er kontorbyggeri, som i attraktive rammer skal rumme vidensintensive serviceerhverv. Erhvervsbyggeriet, som er faldet markant siden finanskrisen, når derfor ikke tilbage til fortidens omfang. Det konkluderer rådgivningsvirksomheden Kuben Management i en ny analyse.

”Der er sket et kvalitativt skifte i erhvervsbyggeriet siden 2007” udtaler direktør Jens Henrik Haahr, Kuben Management. ”Både erhvervsstruktur, teknologi og urbanisering spiller ind”. Beskæftigelsesudviklingen sker ifølge Haahr næsten udelukkende indenfor serviceerhvervene, og i særdeleshed indenfor de vidensintensive serviceerhverv som IT, design, forskning og udvikling mv. Samtidig fortsætter urbaniseringen uformindsket.

Det har klare konsekvenser for efterspørgslen efter erhvervsbyggeri. ”Erhvervslivet holder så at sige flyttedag, fra traditionelle lager- og produktionsfaciliteter, til moderne fleksible arbejdsmiljøer, som huser virksomheder baseret på IT, netværk, kommunikation og lignende”, siger han.

Samtidig vil den enkelte virksomheds fysiske rammer i højere og højere grad blive et parameter, virksomhederne konkurrerer på. Stor fleksibilitet, attraktiv beliggenhed, god tilgængelighed, og rammer der åbner for samarbejde såvel som fordybelse er ifølge Kuben Management vigtige elementer i virksomhedernes kamp om kvalificerede medarbejdere. Også bygninger, der indeholder gode servicetilbud til medarbejderne, fx sundheds- og rekreationstilbud, vil blive et stadigt vigtigere redskab for virksomhederne til at sikre sig deres medarbejderes loyalitet.

Der vil også fremover være behov for at vedligeholde og forny bygningsmassen indenfor produktionserhvervene. Og med øget nethandel bliver der brug for flere avancerede lagerbyggerier. Men udviklingen i fremtidens erhvervsbyggeri vil især befinde sig indenfor moderne kontorbyggeri.

Kontaktperson:
Jens Henrik Haahr
Direktør, Kuben Management
jhh@kubenman.dk
Mobil: +45 4083 7523

Kilde: Kuben Management: ”Fremtidens erhvervsbyggeri”, november 2016.
Publikationen kan downloades på http://kubenman.dk/media/3388212/fremtidens-erhvervsbyggeri-kuben-management-november-2016.pdf

Information om Kuben Management A/S

Kuben Management A/S
Dusager 22
8200 Aarhus N

7011 4501http://www.kubenman.dk/

Kuben Management er en rådgivningsvirksomhed med ca. 130 medarbejdere, som arbejder med bygherrerådgivning og udvikling af det byggede miljø. Se nærmere om Kuben Management på www.kubenman.dk. Kuben Management er et 100% ejet datterselskab i NRGi-familien.

Følg pressemeddelelser fra Kuben Management A/S