Erfaren profil bliver direktør for KVINFO

21.4.2017 10:59 | Kvinfo

Det er en erfaren leder fra organisationsverdenen, der er blevet valgt som ny direktør for KVINFO. Henriette Laursen har tidligere været direktør i AIDS-Fondet og generalsekretær for Dansk Ungdoms Fællesråd.

Hun kommer derfor med en lang erfaring fra organisationer med en markant samfundsprofil og et klart værdigrundlag på tværs af partipolitiske skel. Hun tiltræder i en situation, hvor Kulturministeren har bebudet, at KVINFOs bibliotek skal lægges sammen med Det Kgl. Bibliotek, hvilket har medført en intens debat om alle KVINFOs opgaver i de seneste uger.

”Jeg glæder mig rigtig meget over ansættelsen af Henriette Laursen som ny direktør for KVINFO,” siger bestyrelsesleder i KVINFO Tonny Skovgaard Jensen. ”Henriette bliver en stærk frontfigur i en situation, hvor der er meget debat om KVINFO, og jeg er sikker på, at KVINFOs brugere, medarbejdere og øvrige interessenter kan få glæde af den viden, indsigt og erfaringer, Henriette tager med sig ind i jobbet”

Henriette Laursen er da også helt klar over, at det er et omstridt felt hun bevæger sig ind i.

”Det er skønt, at så mange har en holdning til ligestilling. Det er holdninger, som vi i KVINFO gerne vil være med til at kvalificere. Jeg ser ligestilling som en bærende samfundsværdi og viden om køn og ligestilling som en afgørende forudsætning for at opnå målet om øget ligestilling i Danmark og i verden. Jeg glæder mig derfor til at gå i dialog med både støtter og kritikere af KVINFO,” siger hun.

Henriette Laursen er uddannet jurist, men har siden sin ansættelse i AIDS-Fondet i 1998 været engageret i organisationsverdenen, og har flere tillidsposter, blandt andet som medlem af bestyrelsen for Institut for Menneskerettigheder og af Dansk Flygtningehjælps forretningsudvalg. Ud over en solid ledelseserfaring har hun også en lederuddannelse og en coachuddannelse bag sig og er i gang med en Master of Public Governance på CBS.

Med fra sin tid i AIDS-Fondet, i DUF og ikke mindst fra en periode som hiv/aids-rådgiver for Danida i Vietnam bringer Henriette Laursen også en baggrund, der matcher KVINFOs store internationale arbejde. KVINFO har netop vundet et åbent udbud fra Udenrigsministeriet om en femårig kontrakt på 25 millioner kroner årligt til at fortsætte og udvikle sit arbejde i Mellemøsten og Nordafrika.

Privat er Henriette Laursen gift med Klaus Faureholm Pedersen, som er sekretariatschef i Billedkunstnernes Forbund. Sammen har de tre voksne børn.

”Jeg er datter af en teglværksejer og en sygeplejerske, så jeg plejer at sige, at jeg er lavet af lige dele mursten og omsorg. Jeg tror jeg får brug for begge kvaliteter som direktør for KVINFO,” siger hun.

Henriette Laursen afløser Nina Groes, som fratrådte som direktør i november. I den mellemliggende tid har souschef Suzanne Moll fungeret som konstitueret direktør.

Presseansvarlig

KVINFO er Danmarks videnscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed og samlingsstedet for forskning, viden og information om den moderne ligestillingsdiskussion. Nationalt og internationalt.