Er religionsfriheden kommet under pres?

Højesteret har onsdag afgjort, at en lærer på et gymnasium, der ikke ønskede at møde op på en lørdag til et åbent hus-arrangement blev stillet ringere end andre på grund af hans religion, da ledelsen bad ham om at møde på arbejde på hans helligdag.
Lasse Bech, Næstformand for Adventistkirken, Danmark
Leder af afdeling for religionsfrihed
Lasse Bech, Næstformand for Adventistkirken, Danmark Leder af afdeling for religionsfrihed

På trods af forskelsbehandlingen fandt Højesteret det godtgjort, at pålægget om fremmøde var nødvendigt, og at afskedigelsen derfor ikke strider mod forskelsbehandlingslovens bestemmelser. Kammeradvokaten har ført sagen på vegne af Ligebehandlingsnævnet.

“Vi er kede af, at et af vores medlemmer har tabt denne sag, og er bekymrede for om det vil stille adventister dårligere på arbejdsmarkedet fremover. Som kirke respekterer vi naturligvis Højesterets afgørelse i sagen, men må samtidigt erkende, at vi er overraskede i afgørelsen”, udtaler Lasse Bech, der er Næstformand og afdelingsleder for religionsfrihed i Adventistkirken.

“På baggrund af dagens afgørelse, er det åbenbart op til den enkelte arbejdsgiver at vurdere, hvornår det er et nødvendigt at skulle arbejde på en lørdag. Vi kunne godt være bange for, at det vil udvikle sig til en glidebane. Dermed kunne vi være bange for, at den grundlovssikrede religionsfrihed kommer under pres, supplerer Peter Larsen, der er kommunikationschef for Adventistkirken i Danmark.

”For mange mennesker kan det være svært at forstå, hvad det betyder for et troende menneske at følge sin overbevisning. Det er noget meget personligt, men det kan ikke i alle tilfælde holdes som noget helt privat. Det er jo derfor, vi har religionsfrihed her i landet. Det er netop fordi, vi ser det som en grundlovssikret rettighed for individet at kunne eksistere og praktisere sin tro også der, hvor den berører resten af samfundet – og det inkluderer nogle gange også arbejdspladsen.” udtaler Lasse Bech.

Citater
”Syvende Dags Adventister er en kristen protestantisk kirke.

Kirken har i deres tidlige historie oplevet problemer pga. af deres religiøse praksis med at helligholde lørdagen. Det er bare længe siden, det for alvor har givet problemer. For over 100 år siden blev værnepligtige adventister, der ikke ville eksercere på helligdagen, sendt i arresten. Dette vakte megen debat i aviserne dengang og endte med, at de fik det som en rettighed at blive fritaget. Desuden skulle børn dengang i skole om lørdagen, men det endte ligeledes med, at adventister blev fritaget. At man i 2022 skal opleve, at en sag om en adventists helligholdelse af sabbatten skulle føres helt op i Højesteret, havde vi bestemt ikke forventet.”

Lasse Bech, Næstformand for Adventistkirken, Danmark
Leder af afdeling for religionsfrihed

Information om Adventistkirken

Adventistkirken