Er landdistrikterne blevet ’hjemmeblinde’?

FOLKEMØDET 2018: Når Landdistrikterne torsdag den 14. juni slår teltdugen op, er første programpunkt et debatmøde arrangeret af Nordfyns Kommune. Debatten stiller skarpt på, hvorfor landdistrikterne har så svært ved at komme ud over rampen med de gode historier.

Overser landdistrikterne sine egne styrker og svagheder? Er de ikke gode nok til at fortælle de gode historier?

Den første debat i Landdistrikternes telt ved årets folkemøde på Bornholm er arrangeret af Nordfyns Kommune og foregår torsdag den 14. juni kl. 13.00 -14.00. Debatten tager udgangspunkt i et begreb fra indretningsbranchen, nemlig 'hjemmeblindhed' - altså den kendsgerning, at man ofte bliver blind for det smukke i sit eget hjem - og skavankerne også for den sags skyld.

Overser landdistrikterne på samme måde sine egne styrker og svagheder? Er de ikke gode nok til at fortælle de gode historier? Og hvordan påvirker de negative udkantshistorier de mennesker, der rent faktisk bor der?

Borgmester i Nordfyns Kommune Morten Andersen ser gerne, at der kommer mere balance i den måde, medierne skildrer landdistrikterne på, og skal det lykkes, kræver det hjælp fra de frivillige i lokalsamfundene.

- Vi skal have mobiliseret den lokale stolthed. Få fortalt den positive historie om, at man rent faktisk godt kan vælge landdistrikterne til på grund af de kvaliteter og fordele, der er ved at bo der. Der har i nogen tid kørt modtrends til fortællingerne om udkant og forfald, og den udvikling skal vi hægte os på og have sat turbo på, siger den nordfynske borgmester.

Deltagere i debatpanelet

I debatpanelet finder man blandt andet Kjeld Hansen, næstformand i Landdistriktsrådet Nordfyn, Hanne Tanvig, studieleder ved Københavns Universitet for Masteruddannelsen i landdistriktsudvikling og landskabsforvaltning, Egon Noe, Professor og centerleder ved Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet. Ordstyrer og facilitator er konsulent Tyge Mortensen fra Landdistrikternes Fællesråd.

Aktivitetsniveauet er løftet markant

I alt 10 kommuner samarbejder med Landdistrikternes Fællesråd om aktiviteterne i Landdistrikternes telt. Med over 30 aktiviteter under folkemødet har Landdistrikternes Fællesråd i år skruet markant op for aktivitetsniveauet. Blandt aktiviteterne er workshops, fællesmøder, dilemmaspil, et sangarrangement og hele tre borgmestertopmøder.

Landdistrikternes Telt på Folkemødet 2018 ligger i Danchells Anlæg (A8) og består af: Guldborgsund Kommune, Nordfyns Kommune, Sønderborg Kommune, Varde Kommune, Tønder Kommune, Skive Kommune, Vordingborg Kommune, Haderslev Kommune, Lolland Kommune, Odsherred Kommune, LAG, Benefit4Regions (B4R), Folketingets Udvalget for Landdistrikter og Øer samt Landdistrikternes Fællesråd.

Borgmester Morten Andersen, Nordfyns Kommune, mobil 40 40 24 47
Landdistriktskoordinator Hanne Bille, Nordfyns Kommune, mobil 21 59 89 03
Eva Østergaard, pressemedarbejder hos Landdistrikternes Fællesråd, tlf.: 53 85 01 27

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.