Er flirt en fordel for deltagerne i Vild med Dans?

Ugens analyse med oddsætter og VMD-ekspert Mathias Reimer Larsen. Det handler om flirt, kærlighed - og selvfølgelig om, hvem der forlader VMD på lørdag.
Mathias Reimer Larsen er Danske Spils ekspert på Vild med Dans.(Foto: Danske Spil)

Fredag aften i bedste sendetid fik Albert Rosin Harsom - med et skælmsk smil sagt foran snurrende kameraer, at han da både laver morgenmad, aftensmad og meget mere til sin dansecoach Jenna Bagge. Hun kvitterede med en rødmen og sit velkendte tandpastasmil. Kommentaren satte for alvor gang i rygterne om, at der er mere end venskab mellem de to dansepartnere.

Gennem tiden har der været mange historier om pardannelser mellem nydanserne og deres læremestre. Og flere af dem er endda gået hen og blevet seriøse kærester. Senest Mille Funk og Mathias Käki, der fandt sammen efter sæsonen i 2016.

Men er det overhovedet en fordel for parrene at flirte eller fremstå som kærestepar, når man gerne vil stå som vindere af trofæet i den populære dansekonkurrence?

-Altså nu har jeg gennemgået statistikken for de par, som har flirtet eller er blevet kærester under Vild med Dans gennem årene. Og man kan ikke entydigt sige, at de er kommet tættere på at vinde på grund af flirten. Det, man kan sige er, at de par, som har en lille kærlighedsaffære under dansekonkurrencen, jo får meget mere opmærksomhed i medierne. Så hvis nu man ikke er så kendt som nydanser, så kan man måske hurtigere blive det, hvis der opstår sød musik på og udenfor dansegulvet, siger Mathias Reimer Larsen, der er oddssætter i Danske spil og ekspert i Vild med Dans.

I tilfældet med Albert Rosin Harsom og Jenna Bagge udelukker han ikke, at spørgsmålet om deres kærlighedsrelation kan være en fordel i den sidste del af konkurrencen.

-De er jo et virkelig sødt par, som klæder hinanden. Så det kan sagtens være, at seerne gerne lige vil følge med i, om der kommer flere sjove kommentarer fra den unge skuespiller. Vi kunne tydeligt se, at vores kunders indskud på Albert som vinder af Vild med Dans 2020, steg betragteligt efter programmet i fredags. Det plejer at være en god indikator for stemningen blandt seerne, lyder det.

Mathias Reimer Larsen bakker desuden sin teori op med oddsplaceringen til lørdagens dansedyst. Her er det nemlig Sara Bro og Morten Kjeldgaard, der er favoritter til at blive stemt ud, selvom parret rent faktisk høstede højere stemmer end Albert og Jenna i fredags.

-Sara har været i omdans flere gange, så vi har hende som favorit til at ryge ud på lørdag. Det kombineret med den stigende interesse for oddsene på Albert, så har vi vurderet, at Sara bliver tvunget til at sætte danseskoene på hylden på lørdag, siger Mathias Reimer Larsen og fortsætter:

-Så selvom Albert og Jenna formentlig ender i omdans, så tror vi, at de får en uge mere, lyder vurderingen.

Dog understreger VMD-eksperten, at alt stadig kan ske i Vild med Dans 2020. Især efter, at Emili Sindlev og Mads Vad, som jo ellers har ligget som favoritter fra start, endte i omdans i fredags. Parret ligger stadig i toppen af feltet som favoritter til at vinde med odds: 2,75, men er blevet overhalet indenom af Merete Mærkedahl og Thomas Evers Poulsen, som nu har indtaget førstepladsen som favoritter til at vinde med odds: 2,10.

-Merethe og Thomas er bare så stærkt et par. De får det bedste frem i hinanden – og det fungerer bare på dansegulvet, hvilket man også kan se på dommerstemmerne gang på gang, lyder det fra eksperten.

Silas Holst og Nukâka Coster-Waldau ligger stadig nr.3 som favoritter til at vinde med odds 5,5.

-Jeg har tidligere nævnt, at Silas har skuffet lidt i denne sæson. Det er jeg ked af, at han har taget som noget meget negativt. Jeg synes jo, han er en fantastisk danser, der historisk har taget mange chancer og været længder foran de andre i kreativitet. Det har jeg bare ikke set på samme måde i denne sæson. Men jeg håber bestemt, at han når at sætte ind med en stærk slutspurt. Det vil også gøre det hele mere spændende, lyder det.