Er Eurovision fortsatt en folkefest blant nordmenn?

Storslåtte sceneshow og dramatiske kjærlighetsballader… Den 18. mai 2019 skal den 64. Eurovision Song Contest arrangeres, og for første gang skal den holdes i Tel Aviv i Israel. YouGov har undersøkt europeernes holdninger til den internasjonale sangkonkurransen.

Image: Getty

Norge har en lang historie i Eurovision, og for mange trofaste seere i norske hjem er det tradisjon å samles når finalen i den europeiske sangkonkurransen finner sted, og det tyder ikke på at årets Eurovision blir noe unntak.

Skal du se på Eurovison Song Contest?

Halvdelen av befolkningen (48 %) regner med å følge med når konkurransen går av stabelen, og den norske befolkningen forventes sammen med våre finske og svenske naboer å ha den største andelen av seere sammenlignet med de andre seks landene i undersøkelsen.

Hver tredje person vil se Eurovision i Danmark (34 %) og Tyskland (36 %), mens Eurovision er minst populær i Frankrike (26 %) og Storbritannia (23 %), der kun hver fjerde ser på.

Mange i Norden anser også den internasjonale sangkonkurransen for å være en stor begivenhet i sitt land.

Hvor stor begivenhet er Eurovion Song Contest i Norge?

Eurovision er størst i Sverige. Her mener mer enn annenhver person (56 %) at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhet, mens nesten annenhver nordmann (48 %) deler den oppfatningen. I Danmark og Finland mener mer enn 2 av 5 (43 % i Danmark og 44 % i Finland) at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhet i deres land. Til sammenligning er det bare 22 % i Frankrike og 23 % i Storbritannia som mener det samme.

Hvorfor ser vi på Eurovision?

1 av 6 (18 %) svarer at grunnen til at de ser på Eurovision, er at de liker musikken. 3 av 10 (29 %) liker konkurransen mellom landene, 1 av 5 (21 %) svarer at de liker å se hvordan andre lands deltakere presterer i konkurransen, og for 1 av 4 (25 %) er grunnen til at de ser på sangkonkurransen at venner og/eller familie ser på den.

Se alle resultatene her

Undersøkelsen er basert på intervju med 1693 i Storbritannia, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrike, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge - representativt utvalgte personer i alderen 18 år+ i perioden 8. til 23. april 2019.

Image: Getty
Download

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 6 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.