Er dit hus sikret godt nok til vinteren?

Når regnen siler ned, eller der er frost og sne i sigte, er der flere ting du kan gøre for at sikre din bolig eller sommerhus mod frost- og vandskader. Dansk Byggeri har samlet de gode råd.

Meteorologerne lover kulde og nedbør i den nærmeste tid. Derfor er det ved at være sidste udkald, hvis du skal nå at gøre boligen eller sommerhuset klar til vinterkulden.

- Det er nu, du skal rundt om huset for at tjekke, om der er steder, hvor vand kan samles eller trænge ind i huset. Derfor er det en god ide at kigge efter, om der er revner i soklen, eller om fugerne er ved at blive porøse. Her kan vandet nemlig finde på at trænge ind, og skaderne er svære at opdage, hvis sneen først begynder at dække jorden, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Torben Hessing-Olsen.

Han foreslår også, at man kravler op på loftet for at tjekke, om der er utætheder i taget.

- Der, hvor lyset trænger ind, kan sneen også finde vej, fortæller Torben Hessing-Olsen.

Tjek nedløb og tagrender
I løbet af efteråret og vinteren samler blade, kviste og andet snavs fra haven sig i nedløbsrør og tagrender. Og man skal helst rense rør og render mindst en gang om året, mener Torben Hessing-Olsen.

- Det er også vigtigt at rense sandfangbrøndene, da vandet ikke kan løbe væk, hvis de er fyldt med snavs og skidt, siger han.

Husk at lukke for vandet i sommerhuset
Frost kan komme pludseligt og lave store skader på rørene, fordi vand udvider sig, når det fryser. Frostsprængninger er især et problem i sommerhusene, hvor vandrør ofte ligger uden isolering, og husene ikke bliver opvarmet i løbet af vinteren.

- Selv om vi allerede har lidt frost, kan man godt nå at forebygge frostsprængninger, hvis man skynder sig at slukke for hovedstophanen, tømme cisternen og åbne for vandhanerne, siger chefkonsulent Torben Hessing-Olsen, Dansk Byggeri.

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Torben Hessing-Olsen, toh@danskbyggeri.dk, 23 41 46 13
Journalist Caroline Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44