Er Danmarks mest fantastiske frivillige fra Nordjylland?

Hver eneste dag bruger et stort antal ildsjæle en del af fritiden på at være noget for os andre. Nu kan du indstille den eller de fantastiske frivillige, du kender.

Vinderen af Fantastiske Frivillige 2018 blev 30-årige Jesper Rotvig Jensen, som er både formand for Fonden for De Raske Unge og formand for Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Odense. (Foto: Hung Tien Vu)

Hver eneste dag bruger et stort antal ildsjæle en del af fritiden på at være noget for os andre, for fællesskabet, for ensomme, for patienterne, for misbrugerne, eller de skolebørn, der har svært ved matematik. Heldigvis. For uden dem ville Danmark ikke se ud, som det gør.

De mange frivillige fortjener at blive fejret - og du kan være med til at sætte fokus på den store og vigtige indsats, som frivillige ildsjæle gør overalt i foreningsdanmark. Det kan du gøre ved at indstille den eller de fantastiske frivillige, du kender.

Alene det, at du indstiller vedkommende, vil være et anerkendende skulderklap i sig selv, men blandt alle indstillede nominerer en kompetent jury årets 10 mest fantastiske frivillige.

De 10 indstillede bliver fejret den 6. november, hvor Danmarks mest fantastiske frivillige også bliver kåret.

Juryen består af generalsekretær Anders Ladekarl, Røde Kors, direktør Signe Lopdrup, Roskilde Festival, frivillighedschef Charlotte Gerhauge, Kræftens Bekæmpelse, chef for foreningsteamet Malene Brandt, Coop, formand Chris Holst Preuss, Dansk Ungdoms Fællesråd, formand Charlotte Bach Thomassen, DGI, formand Mads Roke, Frivillighedsrådet, sekretariatschef Peter Giacomello, Tuborgfondet, og formand Per Paludan Hansen, Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Du kan indstille dine mest fantastiske frivillige fra 12. august til 1. oktober her:
www.fantastiskefrivillige.dk

Årets mest fantastiske frivillige får ud over anerkendelsen også en præmie på 25.000 kroner, som udbetales til den forening, hvor den frivillige er aktiv.

Yderligere oplysninger:
Projektchef Flemming Jørgensen, Coop, 3091 9231

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Danskerne kan nu købe folkeaktier i landbrugsjord og dermed bidrage til, at mere dansk landbrugsjord bliver omlagt til økologi til gavn for natur, miljø, drikkevand, og klima. Det er Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der sælger Folkeaktier gennem crowdfunding for at skaffe kapital til opløb af mere landbrugsjord. Danmarks Økologiske Jordbrugsfond opkøber konventionelt drevet landbrug og lader yngre økologiske landmænd forpagte jorden. De skal omlægge til økologiske drift og arbejde med mere natur og co2-reducerende tiltag. Folkeaktien, der kan købes på Coops platform for Crowdfunding skal sikre endnu mere kapital til arbejdet med at opkøbe landbrugsjord og skabe en bæredygtig og økologisk drift. ”Danmarks Økologiske Jordbrugsfond har fået en forrygende start siden 2017 med stor opbakning og mange aktionærer. Med Folkeaktien giver vi mulighed for at endnu flere kan være med og bidrage til, at vi kan opkøbe endnu mere jord, som fremover vil blive dyrket økologisk,” siger Lars-Christian

Over 1 mio. pant-kroner til Hjerteforeningen fra faktas kunder5.12.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

Kunderne i fakta har i år doneret over 100.000 kr. om måneden til Hjerteforeningen. Det er sket, når de donerer deres flaske- og dåsepant til det gode formål ved at trykke på ”Hjerteknappen” på flaskeautomaterne. ”Vi startede samarbejdet med Hjerteforeningen tilbage i marts i år, og allerede nu kan vi sende helt nøjagtigt 1.045.920 kroner videre til Hjerteforeningen. Med Hjerteforeningen vil vi gerne udvikle andre aktiviteter og information, der kan styrke Hjerteforeningens vigtige arbejde med at redde liv,” siger kædedirektør i fakta, John Hornbech Christensen. ”Og vi samarbejder også på andre fronter. F.eks. har vi i samarbejde med Hjerteforeningen udgivet et hæfte med opskrifter og tips til at gøre det nemmere og lidt billigere at leve sundere. Men først og fremmest en kæmpe tak til alle vores kunder for at iger John Hornbech Christensen. I Hjerteforeningen siger Adm. direktør Anne Kaltoft: ”Vi er dybt taknemmelige for den økonomiske støtte, fakta og deres mange kunder yder til vore