EQT sætter Molslinjens CEO i spidsen for Nordic Ferry Infrastructure

Molslinjens ejere i svenske EQT Infrastructure henter Molslinjens Carsten Jensen til en stilling som CEO i det nyetablerede selskab Nordic Ferry Infrastructure med base i Oslo. Selskabet er et holdingselskab, som fremover ejer både det danske færgerederi Molslinjen og det norske færgerederi Torghatten.
Molslinjen har siden 2016 været ledet af Carsten Jensen. Nu tiltræder han posten som CEO for Nordic Ferry Infrastructure, og Molslinjen skal have ny topchef.

Danmarks største indenrigs færgerederi, Molslinjen, skal have ny CEO. Efter seks år på posten forlader Carsten Jensen jobbet for at tiltræde som CEO i et nyetableret selskab, Nordic Ferry Infrastructure (NFI), med hovedkvarter i Oslo.

Det er Molslinjens ejere i den svenske infrastrukturfond, EQT, som har etableret Nordic Ferry Infrastructure - et holdingselskab, som fremover ejer både Molslinjen og norske Torghatten.

”NFI skal understøtte selskabernes fremtidige udvikling og drift, realisere synergier samt støtte den fortsatte grønne omstilling. Begge selskaber kommer fortsat til at operere som selvstændige enheder”, forklarer Carl Sjølund, ansvarlig partner på EQT Infrastructure.

Carsten Jensen har været CEO for Molslinjen siden 2016. Arbejdet med at finde hans afløser er igangsat.

”Jeg er stolt af den udvikling, som Molslinjen har været igennem, og jeg er glad for at kunne aflevere et rederi i god form. Nu kan jeg hos NFI være med til at bidrage til den samlede gruppes udvikling”, siger Carsten Jensen.

EQT Infrastructure købte Molslinjen i 2020, og parallelt blev også det norske færgerederi, Torghatten, indlemmet i porteføljen hos EQT. Dengang annoncerede EQT Infrastructure den fælles platform, som nu er skabt med Nordic Ferry Infrastructure. NFI vil også omfatte ForSea, når den varslede handel med Molslinjen har opnået den forventede godkendelse hos konkurrencemyndighederne i første kvartal af 2023.

Carsten Jensen tiltræder straks som CEO i Nordic Ferry Infrastructure. Han vil dog i en overgangsperiode stadig have ansvaret for Molslinjen, indtil en ny CEO er på plads.

Om Nordic Ferry Infrastructure

Selskabet skal eje og videreudvikle Torghatten og Molslinjen samt det svenske færgeselskab, ForSea, der forventes at blive inkluderet i Nordic Ferry Infrastructure efter godkendelse fra konkurrencemyndighederne i første kvartal 2023.

Molslinjen har 15 skibe, og om et par måneder bliver det til det 16 med leveringen af Express 5, som bliver verdens største katamaran-færge. Færgerne betjener ni ruter, som tilsammen har cirka otte millioner passagerer pm året.

ForSea har fem skibe – heraf er de to batterifærger. ForSea transporterer mere end syv millioner passagerer og 1,3 millioner biler over Øresund hvert år.

Torghatten har 43 færgeforbindelser og 67 færger, 15 hurtigfærgeforbindelser og 17 hurtigfærger, og er et af Norges største transportselskaber.