EQT sætter Molslinjens CEO i spidsen for Nordic Ferry Infrastructure
Danmarks største indenrigs færgerederi, Molslinjen, skal have ny CEO. Efter seks år på posten forlader Carsten Jensen jobbet for at tiltræde som CEO i et nyetableret selskab, Nordic Ferry Infrastructure (NFI), med hovedkvarter i Oslo.
Det er Molslinjens ejere i den svenske infrastrukturfond, EQT, som har etableret Nordic Ferry Infrastructure - et holdingselskab, som fremover ejer både Molslinjen og norske Torghatten.
”NFI skal understøtte selskabernes fremtidige udvikling og drift, realisere synergier samt støtte den fortsatte grønne omstilling. Begge selskaber kommer fortsat til at operere som selvstændige enheder”, forklarer Carl Sjølund, ansvarlig partner på EQT Infrastructure.
Carsten Jensen har været CEO for Molslinjen siden 2016. Arbejdet med at finde hans afløser er igangsat.
”Jeg er stolt af den udvikling, som Molslinjen har været igennem, og jeg er glad for at kunne aflevere et rederi i god form. Nu kan jeg hos NFI være med til at bidrage til den samlede gruppes udvikling”, siger Carsten Jensen.
EQT Infrastructure købte Molslinjen i 2020, og parallelt blev også det norske færgerederi, Torghatten, indlemmet i porteføljen hos EQT. Dengang annoncerede EQT Infrastructure den fælles platform, som nu er skabt med Nordic Ferry Infrastructure. NFI vil også omfatte ForSea, når den varslede handel med Molslinjen har opnået den forventede godkendelse hos konkurrencemyndighederne i første kvartal af 2023.
Carsten Jensen tiltræder straks som CEO i Nordic Ferry Infrastructure. Han vil dog i en overgangsperiode stadig have ansvaret for Molslinjen, indtil en ny CEO er på plads.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Om Nordic Ferry Infrastructure
Selskabet skal eje og videreudvikle Torghatten og Molslinjen samt det svenske færgeselskab, ForSea, der forventes at blive inkluderet i Nordic Ferry Infrastructure efter godkendelse fra konkurrencemyndighederne i første kvartal 2023.
Molslinjen har 15 skibe, og om et par måneder bliver det til det 16 med leveringen af Express 5, som bliver verdens største katamaran-færge. Færgerne betjener ni ruter, som tilsammen har cirka otte millioner passagerer pm året.
ForSea har fem skibe – heraf er de to batterifærger. ForSea transporterer mere end syv millioner passagerer og 1,3 millioner biler over Øresund hvert år.
Torghatten har 43 færgeforbindelser og 67 færger, 15 hurtigfærgeforbindelser og 17 hurtigfærger, og er et af Norges største transportselskaber.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum