EQT Infrastructure ejer nu Molslinjen

Efter godkendelse af konkurrencemyndighederne i EU er EQT Infrastructure nu den formelle ejer af Molslinjen. Samtidig bliver danske Sampension ny minoritetsinvestor i Molslinjen. Derudover træder erfarne brancheeksperter ind i rederiets bestyrelse.
EQT Infrastructure ejer nu Molslinjen, som i slutningen af 2020 tog en helt ny færgeterminal i Aarhus i brug.

I december 2020 varslede Polaris et salg af Molslinjen til svenske EQT Infrastructure. Den handel er nu formelt godkendt og gennemført ved den såkaldte closing. Det betyder, at Polaris nu har overdraget virksomheden til de nye ejere.

Det nye ejerskab har fået en god start med en investering fra Danmarks tredje største pensionsselskab, Sampension.

Closing betyder også, at der i dag har været en ekstraordinær generalforsamling i Molslinjen, hvor der er blevet valgt en ny bestyrelse for Danmarks største indenrigs færgerederi.

Ny bestyrelsesformand for Molslinjen bliver Niels Smedegaard. Han har en fortid som CEO i DFDS, som han forlod i 2019. I dag sidder han i en række bestyrelser – blandt andet er han bestyrelsesformand for flyselskabet Norwegian.

Tidligere administrerende direktør for TV 2/Danmark, Merete Eldrup bliver også en del af den nye bestyrelse i Molslinjen. Hun forlod TV 2 i 2019 til fordel for en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem.

”Vi ser frem til samarbejdet med mange nye kompetencer i den nye bestyrelse, og vi glæder os over, at vi med kombinationen af EQT Infrastructure og danske pensionsmidler får et stærkt afsæt til en spændende fremtid for Molslinjen”, siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.

Daniel Pérez, Partner hos EQT Infrastructure siger:

”EQT Infrastructure er glade for at byde Sampension velkommen som ny minoritetsinvestor i Molslinjen. De kan bidrage med et vigtigt lokalt perspektiv. Den kombinerede erfaring fra de nyudnævnte bestyrelsesmedlemmer vil sikre Molslinjens fortsatte ekspertise inden for færge- og transportsegmenterne”.

Hertil tilføjer Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension:

”Molslinjen er i gang med en spændende transformation, som er baseret på ambitiøse planer, blandt andet når det handler om bæredygtighed. Det vil vi gerne være en del af”.

For Sampension:
Pia Lykke, Presse- og kommunikationschef. Mobil 40 24 55 92

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.